Meest recent

    foto Peter Hilz (C)

    Een op de tien watermeters meet niet correct, maar dat is niet altijd in uw nadeel

    Bijna een op de tien watermeters meet niet correct. Dat schrijft Het Belang van Limburg en de cijfers zijn bevestigd door de FOD Economie. Maar niet correct betekent niet altijd in het nadeel van de consument. 

    Vorig jaar werden er in totaal 27.400 watermeters gecontroleerd tijdens een routinecontrole. Daarvan was bijna een op de tien "niet conform". Daarnaast werden er ook nog 279 meters gecontroleerd na een klacht van een consument. Daarvan bleken er 47 niet in orde te zijn, ofwel 16 procent.

    De "fouten" die werden opgemerkt, waren soms in het voordeel en soms in het nadeel van de consument. "Het kan zijn dat de watermeter te snel doordraait, waardoor er te veel wordt aangerekend. Maar het kan ook dat hij te traag doordraait, waardoor je minder moet betalen", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

    Klacht

    Wie denkt dat zijn of haar watermeter niet correct meet, moet eerst ten rade gaan bij het bedrijf van de watermeter. Als u er na een controle door dat bedrijf nog steeds niet gerust in bent, kunt u een klacht indienen bij de FOD Economie. Zij komen dan ter plaatse.

    "Maar bij veel klachten blijkt dat niet de watermeter het probleem is, maar wel de weg naar de meter", zegt De Pauw nog. "Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een lek in de leidingen."