Meest recent

    Ryanair schrapt 40 tot 50 vluchten per dag

    Ryanair zal de komende 6 weken elke dag 40 tot 50 vluchten schrappen. De Ierse lagekostenmaatschappij wil daarmee naar eigen zeggen de stiptheid van de vluchten op punt stellen. Luchtvaartexpert Luk De Wilde heeft er zijn bedenkingen bij.

    Ryanair zelf zegt dat het te maken heeft met een wijziging van het vakantiestelsel in Ierland.  In een persbericht deelt Ryanair mee dat de Ierse luchtvaartautoriteit het financieel boekjaar nu per kalenderjaar wilt laten lopen. Maar tot nu toe liep het fiscaal en financieel boekjaar van 1 april tot 5 maart. “Het gevolg is dat heel wat piloten en boordpersoneel hun vakanties nog moeten opnemen voor het begin van het winterseizoen. Daarom moeten ze de komende weken het aantal vluchten terugschroeven,” zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde. 

    De manier waarop dit gebeurd is, is ongezien in de sector

    luchtvaartexpert Luk De Wilde

    De Wilde vindt de maatregel zeer opmerkelijk: “Vluchten schrappen en iedereen gewoon thuis zetten, dat is zeer drastisch. De manier waarop dit gebeurd is, is ook ongezien in de sector. Het is ook allemaal zeer snel beslist: eergisteren was de personeelsdirecteur nog in Brussel, en toen werd daar met geen woord over gerept. En dan komt er gisteravond plots die aankondiging van Ryanair dat men 50 vluchten zal moeten schrappen."

    Daardoor zal Ryanair naar eigen zeggen ook de stiptheid opnieuw boven 90 procent kunnen brengen. Tijdens de eerste twee weken van september zakte die onder de 80 procent, een "onaanvaardbaar" niveau. "Door het aanbod te verminderen zullen er extra vliegtuigen stand-by staan, waarmee we de stiptheid kunnen opkrikken," aldus Ryanair.  

    Uiteenlopende redenen 

    Verder haalt Ryanair in het persbericht ook nog een aantal andere redenen aan, maar daar stelt luchtvaartexpert De Wilde zich vragen bij: "Naast het gewijzigde verlofstelsel en het stiptheidsprobleem worden er ook problemen in verband met stakingen en het weer aangehaald. Dat kan voor een deel waar zijn, maar dan moeten er ook andere luchtvaartmaatschappijen getroffen zijn. Maar tot nu toe passen de andere luchtvaartmaatschappijen dergelijke drastische maatregelen niet toe.”

    Ryanair beweert dat de impact hoe dan ook beperkt blijft: ze schrappen slechts 2 procent van het aanbod. "Maar je moet weten dat het de grootste lagekostenluchtvaartmaatschappij in Europa is," zegt De Wilde.  "Die maatregel zal de komende weken toch een impact hebben voor 300.000 à 350.000 passagiers. Ook in België zijn er al annulaties op de luchthavens Charleroi en Brussels Airport."  

    Passagiers hebben recht op compensatie

    Aan het schrappen van de vluchten hangt ook een prijskaartje voor Ryanair zelf: “De passagiers hebben niet alleen het recht om een andere vlucht te boeken, maar Ryanair is ook verplicht om schadevergoedingen te betalen,” legt De Wilde uit. “Wanneer vluchten binnen de 14 dagen voor het geplande vertrek geschrapt worden, dan heeft de passagier zelfs recht op een bijkomende forfaitaire schadevergoeding ter compensatie. Het zal Ryanair dus nog heel wat geld kosten.”