Meest recent

    Vlucht geannuleerd: wat zijn je rechten?

    Ryanair kondigde vandaag aan dat ze de komende zes weken dagelijks 40 tot 50 vluchten zullen schrappen. Heel wat passagiers zitten daardoor met een geannuleerde vlucht. Maar wat zijn je rechten als passagier in dit geval? Even overlopen hoe de vork in de steel zit.    

    Wat zijn de rechten van een passagier? We vroegen het aan consumenten­organisatie Test-Aankoop en Happyflights, een organisatie die vliegtuig­passagiers bijstaat die een schadevergoeding willen krijgen. Veel hangt af van het tijdstip waarop de vlucht geannuleerd wordt. Hier zetten we alles even op een rijtje:

    • Als de annulatie meer dan twee weken op voorhand gebeurt, dan moet de luchtvaartmaatschappij een alternatieve vluchtdatum voorstellen. Maar je hoeft dit alternatief niet te aanvaarden: je kan ook eisen dat ze je vliegticket terugbetalen.
    •  Is het minder dan twee weken op voorhand, dan moet de maatschappij eveneens een alternatieve vluchtdatum voorstellen die je opnieuw kan weigeren. Bovendien heb je in dit geval soms ook recht op een financiële compensatie. Deze compensatievergoeding krijg je alleen wanneer de alternatieve vlucht meer dan 2 uur voor de originele vlucht vertrekt, of meer dan 4 uur na de oorspronkelijke vlucht aankomt. Het bedrag van die compensatie schommelt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de afstand van je vlucht.

    Voor een vlucht tot 1500 kilometer moet de maatschappij 250 euro betalen aan de passagier. Voor afstanden tussen 1500 en 3500 kilometer loopt dat bedrag op tot 400 euro. Ligt de bestemming meer dan 3500 kilometer ver, dan is de maatschappij 600 euro verschuldigd aan de passagier.

    • Als je vlucht minder dan één week op voorhand geannuleerd wordt, dan heb al recht op de compensatievergoeding indien je alternatieve vlucht meer dan 1 uur voor je originele vlucht vertrekt, of meer dan 2 uur na de oorspronkelijke vlucht aankomt. Daarbovenop kan je ook een extra vergoeding claimen. Die aanvullende vergoeding krijg je omdat je dan bijvoorbeeld al een hotel hebt geboekt dat je kwijt bent. Of omdat je een connectievlucht hebt geboekt die je ook niet haalt. 

    Overmacht betekent geen compensatie

    Belangrijk om te weten is ook dat de luchtvaartmaatschappij geen schadevergoeding hoeft te betalen als er sprake is van overmacht. In uitzonderlijke omstandigheden (zoals bij natuurrampen, zeer slecht weer, spontane stakingen en dergelijke) vervalt dat recht namelijk.

    "Het probleem is dat Ryanair nogal vaak aanhaalt dat ze vluchten annuleren omwille van uitzonderlijke omstandigheden", zegt Peter Van Hende van Happy Flights. Organisaties zoals deze behartigen de belangen van de reizigers. "Wij gaan de omstandigheden na, zoeken bewijsstukken voor de passagier en regelen de afhandeling van de klacht." Indien er effectief een schadevergoeding volgt, dan houdt Happy Flights daar wel 25 procent van in. "Maar de reiziger staat dan wel veel sterker in zijn schoenen", aldus Van Hende.