AFP or licensors

"De meesten onder ons zullen binnen 10 tot 15 jaar met een elektrische auto rijden"

De omschakeling naar elektrische auto's zal zich volgens de Europese Commissie sneller voltrekken dan enkele jaren geleden voorzien kon worden. "Ik denk dat de meesten onder ons in deze zaal binnen tien, vijftien jaar met een elektrische auto zullen rijden", verklaarde Europees commissaris Elzbieta Bienkowska (Interne Markt en Industrie) maandag bij een persconferentie over industrieel beleid. Bij de bedrijfswagens zou dat al binnen vijf jaar kunnen gebeuren, vulde vicevoorzitter Jyrki Katainen aan.

"Het gaat veel sneller dan we enkele jaren geleden konden voorspellen. Deze revolutie gaat heel snel", zei Bienkowska. Volgens de Poolse Europese commissaris komt het er voor de Europese autosector op aan deel van de "avant-garde" te zijn. "Anders worden deze auto’s van de toekomst ergens buiten de Europese Unie gebouwd".

Momenteel blijft de industrie nog steken in "halfslachtige oplossingen", meent Bienkowska. Het heeft volgens haar geen zin meer om nog onderzoeksgeld te pompen in de verbetering van verbrandingsmotoren. "We moeten echt in de richting van nuluitstootwagens gaan en al het geld van R&D-afdelingen in de productie van deze auto’s stoppen."

Schone mobiliteit is een van de aandachtspunten in de nieuwe strategie voor het industrieel beleid die Bienkowska en Katainen maandag toelichtten. De Europese Commissie zal in de herfst strengere normen voor de CO2-uitstoot van auto's en bestelwagens op tafel leggen. Er komt ook een actieplan om de uitrol van oplaadinfrastructuur te ondersteunen.

Tot 2 miljard voor motoren en ‘Airbus van batterijen’

Europa moet niet alleen inzetten op de productie van elektrische auto’s, ook de batterijen voor die auto’s moeten hier worden gemaakt. Maandagochtend pleitte vicevoorzitter voor Energie Maros Sefcovic in de krant Süddeutsche Zeitung al voor een "Airbus van batterijen". Om dit belangrijke onderdeel van elektrische wagens zelf te fabriceren in plaats van in te voeren, zouden de Europese constructeurs zich volgens hem moeten verenigen in een Europees consortium, naar het voorbeeld van de Europese concurrent van het Amerikaanse Boeing.

De Commissie gaat bekijken hoe de overheid de industrie kan aanmoedigen. "We hebben middelen beschikbaar om onderzoek, infrastructuur en de markt te ondersteunen", stelde Sefcovic. De Süddeutsche Zeitung gewaagt van een bedrag tot twee miljard euro, dat gebruikt zou kunnen worden voor de ontwikkeling van batterijen en alternatieve motoren.