Een fietsvergoeding? Niet voor iedereen, zo blijkt

Zijn werkgevers verplicht hun werknemers een fietsvergoeding te betalen als die met de fiets naar het werk komen? Het antwoord blijkt "neen" te zijn, al zijn er wel veel werkgevers die dat doen. En ook niet alle werknemers hebben een fietsvergoeding als motivatie nodig om op de fiets te kruipen, zo ontdekte het Radio 2-programma "De Inspecteur".

Neem nu Lesley: zij pendelt als VRT-collega al 9 jaar lang elke dag 86 kilometer per fiets, door weer en wind. "Ik heb daar weinig motivatie voor nodig", zegt ze. "Onderweg kom ik mensen tegen met wie het leuk praten is. Anderhalf jaar geleden heb ik ontdekt dat ik recht had op een fietsvergoeding en daar heb ik dan ook wel gebruik van gemaakt. Zo verdien ik nu 125 euro extra per maand, wat mooi meegenomen is. Maar zonder die vergoeding zou ik net zo goed de fiets nemen. ' t Is gewoon leuker en ontspannender."

Speed pedelecs: een aparte categorie

Koen Mendonck van Bond Beter Leefmilieu pendelt elke dag van Antwerpen naar Brussel. Om die afstand te overbruggen, heeft hij een speedpedelec, een snelle elektrische fiets, gekocht. "6500 euro heeft die fiets me gekost. Maar omdat ik er elke dag toch makkelijk 100 kilometer mee afleg, was ik na 3 jaar al uit de kosten." Momenteel bevindt de speedpedelec zich in een juridische schemerzone, waardoor lang niet alle werkgevers er een vergoeding voor geven. Maar de regering heeft beloofd de speedpedelec te regulariseren, waardoor gebruikers er binnenkort (opnieuw) een fietsvergoeding voor kunnen aanvragen. 

Tot 23 cent per kilometer belastingvrij

Heel wat banken geven goedkope leningen om een fiets aan te kopen, met een interestvoet van 1,5 procent. Er zijn ook werkgevers die voor hun personeel fietsen leasen. Maar bedrijven zijn dus niet verplicht een fietsvergoeding aan te bieden. "Fietsvergoedingen worden doorgaans vastgelegd in cao's", weet Francis Adyns van FOD Financiën. "Tot 23 eurocent per kilometer zijn ze belastingvrij. Wat daarboven wordt betaald, wordt wel belast." Ook mogen werkgevers voorwaarden koppelen aan een fietsvergoeding. Zo kan een werkgever bijvoorbeeld bepalen dat 70 procent van het fietsgebruik naar woon-werkverkeer moet gaan.