Video player inladen ...

Rekeningrijden: we willen het alleen als we zelf niet (te veel) hoeven te betalen

Automobilisten zien weinig heil in slim rekeningrijden. Dat blijkt uit een peiling van mobiliteitsclub VAB. Alleen als ze er zelf financieel voordeel mee doen, zijn automobilisten ervoor gewonnen. Maar 1 op de 10 gelooft dat slim rekeningrijden een oplossing kan zijn voor de files.

De Vlaamse overheid is al een tijd pleitbezorger van slim rekeningrijden of een slimme kilometerheffing. We betalen dan per gereden kilometer een bedrag, afhankelijk van het tijdstip en de plaats. De jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige inschrijvingstaks voor auto's worden dan afgeschaft. VAB peilde bij een representatief staal van 2.000 mensen (18-plussers in Vlaanderen, Brussel en Wallonië) naar hun mening over het systeem.

Wie weinig rijdt is voor, wie veel rijdt is tegen

In de groep automobilisten die minder rijden dan 15.000 kilometer per jaar, zitten de meeste voorstanders: 8 op de 10 ziet een slimme kilometerheffing a priori wel zitten. A priori, want als het rekeningrijden concreet wordt gemaakt, haakt een groot deel af. In de groep ondervraagden die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, ziet nog maar de helft een slimme kilometerheffing zitten.

Volgens Maarten Matienko van VAB komt het hierop neer: wie denkt er financieel voordeel uit te halen (wie dus weinig de auto gebruikt of vooral buiten de spits rijdt) is vóór. Maar als de rekening aantikt (bij veel kilometers, vooral rijden in de spits), haken automobilisten af.

Hoe concreter rekeningrijden wordt, hoe minder mensen het zien zitten. Zo vindt 37 procent rekeningrijden een goed idee in en rond de grote steden. Op lokale wegen, wil nog maar 7% een kilometerheffing. Hoe dichter rekeningrijden bij de eigen leefomgeving komt, hoe minder draagvlak.

We willen vooral rekeningrijden op die plekken en die momenten dat we zelf niet rijden. Het zijn de anderen die de rekening moeten betalen.

Maarten Matienko (VAB)

Volgens VAB is er dus nog niet genoeg draagvlak voor rekeningrijden. Maar 1 op de 10 gelooft erin dat rekeningrijden de files zou oplossen. "We moeten mensen duidelijk maken dat zij zélf deel uitmaken van de oplossing van het fileprobleem", zegt Maarten Matienko. "Wij zullen ons mobiliteitsgedrag zélf moeten aanpassen om het verkeer leefbaar te houden en plaatsen bereikbaar te houden."

Slim rekeningrijden voor personenwagens is overigens nog niet voor morgen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft dit jaar een nieuwe studie besteld over de impact van het systeem. De resultaten daarvan worden in de loop van volgend jaar verwacht. Of het er uiteindelijk komt, zal de volgende Vlaamse regering (na de verkiezingen van 2019) moeten beslissen.