Video player inladen ...

Steven Decraene: "Excuses O'Leary tonen aan hoeveel paniek er heerst bij Ryanair"

Ryanair dat zich bij zijn klanten verontschuldigt: het is hoogst ongewoon voor de lagekostenmaatschappij, die erom bekend­staat weinig in te zitten met de grieven van consumenten. "Een historisch moment", vindt luchtvaartspecialist Steven Decraene. "Het toont aan hoeveel paniek er vandaag heerst bij Ryanair". Wat is er echt aan de hand bij Ryanair?

Topman Michael O'Leary heeft zich verontschuldigd voor het schrappen van tientallen vluchten. "O'Leary die zich excuseert en de schuld niet bij een overheidsinstantie of bij de Europese regels legt, maar zelf de verantwoordelijkheid opneemt voor wat er gebeurd is. Dat is redelijk ongezien", zegt Steven Decraene in "Terzake".

Volgens O'Leary maakte Ryanair een zootje van de vakantieplanning van het personeel, en is dat de reden voor de plotse annulaties. "Maar er is duidelijk meer aan de hand dan alleen maar een planner die zich vergist heeft, of heel veel piloten die plotseling vakantie nemen. Zoiets had Ryanair allang kunnen zien aankomen."

De officiële uitleg van Ryanair luidt dat de maatschappij moet omschakelen naar een planning volgens een kalenderjaar -van januari tot december-, terwijl de piloten nu werden gepland volgens een financieel boekeningsjaar -van 1 april tot 31 maart. Dat systeem liet toe dat piloten die net in dienst kwamen bij Ryanair heel veel konden vliegen in de belangrijke zomermaanden. Zo konden ze vakantie nemen in de iets minder drukke wintermaanden.

Dat kan nu niet meer. Iedereen neemt nu in een korte periode heel veel vakantie op. Ook al omdat de zomer zo druk was: de zomermaanden waren opnieuw recordmaanden voor Ryanair, dat 10 procent méér mensen vervoerde. Maar aan de andere kant mag een piloot niet gedwongen worden om meer te vliegen dan officieel toegestaan. Meer dan 900 vlieguren in 12 maanden kan niet.

"Dat werknemer meer gewicht in de schaal kan leggen, is nieuw voor Ryanair"

Maar er is nog iets anders aan de hand. Vorige week bepaalde het Europees Hof voor Justitie dat werknemers van Ryanair die bijvoorbeeld in ons land aan de slag zijn mogelijk onder het Belgische arbeidsrecht vallen, en niet langer onder het Ierse van werkgever Ryanair. 

"Dat zou kunnen betekenen dat werknemers en piloten nu ook wel voelen dat de wind wat aan het keren is. Dat ze niet meer zomaar moeten vliegen wanneer meneer O'Leary het wil, maar vakantie kunnen plannen wanneer het hen het beste uitkomt."

Bovendien profiteren piloten ook van de groei van de luchtvaartsector. Hoewel Ryanair beweert geen tekort te hebben aan piloten, wordt er toch aan hun mouw getrokken door andere maatschappijen die nood hebben aan piloten.  

"Brussels Airlines, TUI Belgium, maar ook maatschappijen in het Midden-Oosten, in Azië hebben piloten nodig. Die piloten kijken naar de arbeidsvoorwaarden en zien soms dat andere maatschappijen interessantere voorwaarden bieden dan Ryanair. Je voelt aan alles dat de werknemer nu meer gewicht in de schaal kan leggen, en dat is een heel nieuw gegeven voor Ryanair."