Test-Aankoop stelt Ryanair in gebreke voor onvolledige informatie

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft Ryanair een ingebrekestelling gestuurd, omdat de Ierse lagekosten­maatschappij volgens haar de passagiers van geannuleerde vluchten niet de juiste informatie geeft over hun rechten. Mogelijk volgen er juridische stappen, zo meldt Test-Aankoop.

Ryanair kondigde vrijdagavond aan dat het tot eind oktober 40 tot 50 vluchten per dag zal schrappen, omdat veel piloten hun verlof moeten opnemen. Ook vluchten van en naar Brussels Airport en de luchthaven van Charleroi zijn getroffen.

"De Ierse maatschappij geeft de passagiers geen correcte informatie over hun rechten", stelt Test-Aankoop. "Ze stelt alleen een alternatief of een terugbetaling voor, terwijl de getroffen passagiers ook recht hebben op een vergoeding indien hun vlucht minder dan twee weken voor het geplande vertrek geannuleerd wordt."

Die vergoeding gaat van 250 euro (voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer ) tot 600 euro (meer dan 3.500 kilometer). Passagiers kunnen ook een vergoeding vragen voor andere kosten die ze kunnen bewijzen (zoals het missen van een aansluiting), indien hun vlucht minder dan een week op voorhand werd geschrapt. Of je een vergoeding kan krijgen, hangt ook af van de timing van de alternatieve vlucht.

Test-Aankoop heeft nu samen met zijn Italiaanse, Spaanse en Portugese zusterorganisaties Ryanair in gebreke gesteld. De budgetvlieger krijgt acht dagen de tijd om zijn wettelijke verplichtingen na te komen, anders volgen mogelijk gerechtelijke stappen.

Europese Commissie verwacht respect voor passagiersrechten

Intussen heeft de Europese Commissie laten weten dat ze verwacht dat Ryanair de Europese regels over passagiersrechten respecteert. "Het zijn luchtvaartmaatschappijen die de operationale beslissingen nemen, niet de Commissie. Maar luchtvaartmaatschappijen die actief zijn in de Europese Unie, moeten de Europese regels respecteren", zegt eurocommissaris voor Vervoer Violeta Bulc.

De Commissie staat in contact met Ryanair, maar ze wees er  nogmaals op dat de nationale autoriteiten verantwoordelijk zijn voor het afdwingen van de Europese wetgeving op het vlak van passagiersrechten.