"Door Ryanair missen we een deel van ons eigen huwelijksfeest of onze huwelijksreis"

Hautekiet op Radio 1 verzamelde vanmorgen verschillende getuigenissen van gedupeerden van Ryanair. Door een slecht personeelsbeleid moest de luchtvaartmaatschappij heel wat vluchten schrappen. Dat zouden er tot eind oktober elke dag zo'n 40 à 50 zijn.    

Video player inladen ...

"Donderdag zouden we op huwelijksreis vertrekken naar Venetië", vertelt één van de gedupeerden. "Maar die vlucht werd geschrapt. We hebben ons vertrek daardoor met een dag moeten vervroegen. Maar dat betekent wel dat we op ons eigen trouwfeest vroeger zullen moeten vertrekken omdat dat dat op dezelfde dag gepland was."

"Ik verwacht wel een vergoeding van de vliegtuigmaatschappij, want naast de extra kosten komt er toch ook wel wat stress bij kijken, want het is toch een gedoe", besluit de vrouw. Als koesterde ze wel niet zo veel wrok tegen Ryanair dat ze voor haar huwelijkreis een andere vliegtuigmaatschappij koos. "We hebben snel een andere vlucht bij Ryanair geboekt omdat we bang waren dat er niet veel andere opties zouden zijn."

Het is toch allemaal een gedoe 

Een andere luisteraar moest op zoek naar twee nieuwe vluchten naar Polen, op weg naar - toevallig ook - een huwelijksfeest daar. "Wij hebben veel moeite moeten doen om nieuwe vluchten te vinden. Die hebben we gelukkig gevonden, maar wel bij een andere vliegtuigmaatschappij", vertelde de man.

Passagiers hebben nog altijd het recht om een andere vlucht te boeken, maar Ryanair is ook verplicht om schadevergoedingen te betalen. Als vluchten binnen de 14 dagen voor het geplande vertrek geschrapt worden, dan heeft de passagier zelfs recht op een bijkomende forfaitaire schadevergoeding ter compensatie.