250.000 smartphone-tickets voor De Lijn verkocht in eerste jaar

Een jaar na de lancering heeft De Lijn een kwart miljoen "m-tickets" verkocht. Dat zijn tickets die je via een app op je smartphone aankoopt. De Lijn is tevreden over de verkoopscijfers en meldt dat er binnenkort nieuwe aanbieders bijkomen.

Volgens de lijn zit het m-ticket op schema en werden er records geboekt in de zomermaanden juli en augustus. Op dit moment kunnen reizigers bij vier aanbieders een m-ticket kopen. Het gaat om MediaMedics (in samenwerking met Paypal) en Be-Mobile voor particulieren. Voor bedrijven zijn dat nieuwkomer XXImo en Olympus Mobility. Als alles vlot verloopt, komen er op korte termijn vier nieuwe aanbieders bij, zo meldt De Lijn.

Met digitale voervoerbewijzen als het m-ticket en het sms-ticket wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur. Zo verliezen reizigers en chauffeurs geen tijd door de transactie, en blijft de hoeveelheid cash zo laag mogelijk. Sms-tickets en m-tickets zijn goed voor bijna twee derde van de losse vervoerbewijzen.

Hoe werkt het?

Om een m-ticket aan te kunnen vragen, moet je eerst de app van een leverancier van m-tickets installeren en je eenmalig registreren. Eenmaal dat gebeurd is, kun je met een smartphone een m-ticket aanvragen. Een m-ticket kost 1,80 euro en is goed voor 60 minuten onbeperkt overstappen. Dat is 1,20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, en 35 cent goedkoper dan een sms-ticket. Een lijst van apps waarmee je een m-ticket kan aanvragen, is te vinden op www.delijn.be/m-ticket.