Consumentenvertrouwen op hoogste niveau in 16 jaar tijd

Het consumentenvertrouwen in ons land is deze maand gestegen tot het hoogste peil in 16 jaar tijd, dus voor de aanslagen van 11 september 2001 in Amerika. 

De barometer van het consumentenvertrouwen steeg in september naar 3, licht hoger dan de voorgaande maanden juli en augustus. In oktober vorig jaar stond de barometer nog op -13.

Gezinnen gaan er vanuit dat de werkloosheid het komende jaar zal dalen. En consumenten denken dat hun financiële situatie lichtjes zal verbeteren. De intenties om te sparen nemen dan weer wat af.

Vooral arbeidsmarkt maakt optimistisch

"Het zijn vooral de positieve verwachtingen over de arbeidsmarkt, die het hoge consumentenvertrouwen verklaren", zegt Peter Vanden Houte, hoofdeconoom bij ING. “Net als in 2001 staat bijvoorbeeld het aantal vacatures op een historisch hoog niveau en dat geeft veel vertrouwen. Doordat de kans groter is dat je een nieuwe job kan vinden, gaan mensen ook minder sparen. En dat ondersteunt dan weer de consumptie.”

Bart Van Craeynest‏, hoofdeconoom bij Econopolis, ziet een link tussen het hoge consumentenvertrouwen en de stijgende gezinsbestedingen: “Mensen worden optimistischer als de arbeidsmarkt goed draait en het inkomen stijgt, en dan gaan ze meer uitgeven.”