Vermaarde champagnemerk Dom Pérignon sleept kunstenaar uit Knokke voor de rechter

Het wereldbekende Franse champagnemerk Dom Pérignon spant een rechtszaak aan tegen Cédric Peers (33). De jonge kunstenaar uit Knokke moet van Dom Pérignon stoppen met verwijzingen naar de champagnefles en het schildje met dubbele boog op T-shirts en truien.

Peers zelf spreekt van een vergissing. Hij is al van kindsbeen af bezig met kunst en verwerkt in zijn schilderijen vooral het thema marketing. Peers verwijst vaak naar grote merken als Louis Vuitton en Chanel, en dus ook naar Dom Pérignon. De verwijzing naar het champagnemerk gebeurt al sinds 2015.

In datzelfde jaar begon de kunstenaar ook met T-shirts en truien, en dat schoot in het verkeerde keelgat bij de Fransen. Peers krijgt sinds de zomer van 2016 aangetekende verzoeken om te stoppen met zijn creaties.

Dom Pérignon trekt nu naar de rechtbank. Zolang Peers het logo gebruikt in zijn kunst is het geen probleem, maar het merk wil niet dat hij het "commercieel exploiteert", zoals bij de verkoop van kleding. Beide partijen proberen momenteel nog een vergelijk te vinden.

FOTO BOVEN: De kunstenaar met een van zijn schilderijen met de bekende champagnefles. Met bovenstaande kunst is volgens Dom Pérignon niets mis. De T-shirts en truien (foto hieronder) vormen wél een probleem.