Gemeenten en steden nipt geslaagd voor ondernemingsvriendelijkheid

In een enquête geven leden van ondernemersorganisatie Unizo de steden en gemeenten een povere score van 5,6 op 10 voor ondernemingsvriendelijkheid.

Een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft ondernemersorganisatie Unizo haar leden gevraagd hoe tevreden ze zijn over de dienstverlening van hun gemeenten en steden. Ruim 1.000 leden hebben deelgenomen aan de enquête.

De ondernemers klagen vooral over weinig hulp en ondersteuning door gemeenten en steden bij het aanvragen van vergunningen of bij het indienen van een dossier.  Slechts 1 op de 5 is tevreden over de vlotheid waarmee dossiers worden  behandeld . 40 procent vindt dan weer dat openbare werken in hun vestigingsplaats slecht geregeld worden. Bedrijven hebben ook  te weinig inspraak in het beleid, vinden ze.  Meer tevredenheid is er over de digitale en schriftelijke communicatie met de lokale overheid. 

Nog een opvallend cijfer: 45 procent van de ondernemers zou collega's niet aanraden om zich in hun gemeente te vestigen. "Er is nog werk aan de winkel", zegt Karel Van Eetvelt, die vandaag afscheid nam van Unizo. "Zeker rond vergunningenbeleid, mobiliteit, maar vooral ook rond ruimte voor ondernemingen zien we dat er nog veel vragen zijn."

Er is nog werk aan de winkel.

Karel Van Eetvelt

Uit de enquête blijkt vooral dat de bereikbaarheid van bedrijven , het overleg en samenwerking met ondernemingen en de dienstverlening aan ondernemers belangrijke aandachtspunten moeten worden voor de volgende lokale besturen, zegt Unizo.