Haven van Antwerpen wil meer vracht vervoeren met de trein en met binnenschepen

De haven van Antwerpen wil zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg halen, en meer vracht vervoeren met de trein en met binnenschepen. De havenbedrijven bekijken ook hoe ze werknemers met de fiets of het openbaar vervoer naar hun werk krijgen. Overheid en privébedrijven investeren daarvoor samen 5 miljoen euro.

Van alle goederen die in de haven van Antwerpen aankomen, gaat er maar 6% verder het binnenland in met de trein. Het is de bedoeling dat naar 15% te brengen, goed voor een half miljoen containers. Nu kunnen bedrijven vaak maar een kwart van een trein of een halve trein samenstellen met goederen die moeten vertrekken. Met een spoor dat langs verschillende bedrijven gaat, kunnen die bedrijven samen een volledige trein samenstellen. 

De haven wil ook meer goederen met binnenschepen vervoeren. Om dat efficiënter te laten verlopen, brengt het Havenbedrijf schippers, terminal­uitbaters en havenbedrijven samen zodat schepen sneller volgeladen raken en vlot de haven in en uit kunnen varen.

We verliezen trouwe werknemers die het beu zijn elke dag urenlang in de file te staan. En het is moeilijker om mensen aan te werven, omdat ze niet meer van linker- naar rechteroever geraken en omgekeerd.

Stephan Vanfraechem, Alfaport-VOKA (werkgevers Antwerpse haven)

Ook wie in de haven werkt, raakt moeilijk met de wagen op het werk. De Oosterweelverbinding moet voor een oplossing zorgen, maar die moet nog gebouwd worden. Intussen onderzoeken de havenbedrijven hoeveel mensen met de fiets, met de waterbus of met extra openbaar vervoer naar hun werk kunnen komen. Almaar meer werknemers stappen over op de (elektrische) fiets, maar klagen over onveilige fietspaden. Enkele gevaarlijke kruispunten (bijvoorbeeld aan de Royerssluis, of aan spoorwegovergangen) worden binnenkort veiliger gemaakt voor fietsers. 

Tijdelijke maatregelen, tijdelijke steun

Het Havenbedrijf heeft een voltijdse mobiliteitsmanager aangeworven, die bedrijven gaat helpen met mobiliteitsoplossingen. De financiële steun van de overheid voor alle projecten is tijdelijk, en mag niet marktverstorend zijn, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf.