Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

Je vlucht is geschrapt? Volg deze 5 concrete stappen

Als ook jouw vlucht geschrapt is, dan weet je wellicht dat je recht hebt op een nieuwe vlucht of een extra schadevergoeding, maar hoe pak je dat nu precies aan? Wij stellen deze vijf stappen voor.

1. Bekijk wat Ryanair te bieden heeft

Een sms en een mail, zo heeft Ryanair zijn gedupeerde klanten op de hoogte gebracht. Al zijn er ook gedupeerde klanten die stoemelings ontdekt hebben dat hun vlucht binnenkort niet doorgaat. Voor de zekerheid check je dus best de lijst van geschrapte vluchten.

Vaak biedt Ryanair zijn klanten een nieuwe vlucht aan rond de vertrek- of aankomstdatum. Als dat voorstel voor jou past, dan kun je daar gerust op ingaan, maar je kan dat alternatief ook weigeren. Ryanair moet je dan het geld van de tickets terugbetalen. Als het om een vlucht gaat binnen 14 dagen, kan je zelfs een extra compensatie krijgen. Je rechten lees je hier.  

2. Schakel de overheid in

Lagekostenmaatschappijen hebben de voorbije jaren al bewezen slecht bereikbaar te zijn voor klanten als het foutloopt. Het is dan moeilijk om antwoord te krijgen op vragen of om zelfs nog maar binnen te geraken bij hun vaak anderstalige telefonische klantendiensten. Ryanair belooft het dit keer anders te doen, maar aarzel niet om de overheid in te schakelen, als het niet lukt. Een klacht indienen kan eenvoudig via de website van de overheidsdienst Mobiliteit.

Maar let op, als jouw geannuleerde vlucht vanuit het buitenland vertrekt, moet je een klacht indienen bij die lokale overheid.  Dat loont de moeite, vindt alvast het Europees Centrum voor de Consument die alle controle-instanties in een handige lijst heeft gegoten.

3. Doe het desnoods niet alleen

Nu loopt het en masse fout, maar er zijn wel vaker problemen bij luchtvaart­maatschappijen. Als je er niet vaak mee te maken krijgt, loop je al snel verloren in de vele compensatieregels en de uitzonderingen erop. Bewijs dat het ingewikkeld is, zijn de vele bedrijfjes die intussen bestaan om compensaties in de sector op te eisen. Weet wel dat zij je uiteraard niet gratis helpen. Zie je slechts een ticket van 13 euro richting Rome sneuvelen, dan is zo’n tussenbedrijfje zijn geld wellicht niet waard, maar bestelde je tickets voor het hele gezin en boekte je ook al een auto en hotelkamers? Dan is zo'n dienst als Claimit of Happyflights misschien wel een goed idee zijn.

Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop staat klaar via telefoon (02-892 37 09) en heeft op Facebook de groep "Annuleringen van vluchten bij Ryanair" opgericht.  Weet wel dat Test-Aankoop een ledenorganisatie is en dat de kans bestaat dat ze je vragen om lid te worden in ruil voor advies.  

Ten slotte check je ook best of je annuleringsverzekering iets kan betekenen., al hangt het bij dit soort verzekeringen af van de kleine lettertjes.  In de algemene voorwaarden staan vaak heel wat uitzonderingen waarbij een tussenkomst niet opgaat.  Maar baat het niet, dan schaadt het niet. Wie weet wil je verzekeringsagent  dit dossier met alle plezier voor je opvolgen.

4. Stap naar de rechtbank

Klaas De Brucker, transporteconoom aan de KULeuven, heeft dat gedaan. Twee jaar geleden ontstond een geschil  met lagekostenmaatschappij Vueling, zo vertelt hij in "Hautekiet" op Radio 1. Hij doorloopt alle mogelijke stappen en krijgt uiteindelijk gelijk van een vrederechter in Zaventem. Maar... Vueling, met een hoofdzetel in Barcelona, trekt zich voorlopig niets aan van die veroordeling.

En dat lijkt meteen het zwakke punt van deze stap; het lijkt veel tijd en geld te kosten om je gelijk te halen. En wanneer je dat gelijk krijgt, moet je het ook nog doen gelden. Dit verhaal gaat dan wel over Vueling, voor Ryanair kan dat ook gelden omdat dit soort bedrijven zich vaak verschuilen achter Spaans of Iers recht. Klaas De Brucker geeft alvast niet op en stuurt binnenkort een gerechtsdeurwaarder naar de hoofdzetel van Vueling om zijn geld op te eisen. 

Leen Desmedt van het Europees Centrum voor de Consument reageert verbaasd op dat verhaal. "Het is uitzonderlijk dat je zelf een deurwaarder moet sturen," zegt ze daarover in 'De Wereld Vandaag' op Radio 1, "Er is een verkorte procedure voor de vrederechter die consumenten echt helpt om van die rechtsgang geen lijdensweg te maken. Ryanair heeft op die manier in het verleden al compensaties moeten betalen aan gedupeerde reizigers." Meer info over deze procedure vind je hier.       

5. Laat Ryanair (een keer) links liggen

Het is namelijk niet de eerste keer dat Ryanair zich de slechtste leerling van de klas toont. Wel vaker moeten gedupeerde klanten zelf op zoek naar een nieuwe vlucht of een hotel als een vlucht wordt uitgesteld of geschrapt. De klantendienst blijft dan potdoof en stekeblind.

Bij Ryanair is enkel een goedkope vlucht standaard. Daarbovenop geven we niets. En wíllen we ook niets geven.

Michael O'Leary, topman Ryanair

 Ryanair-topman Michael O’Leary lijkt zich dit keer écht te schamen, al zou dat ook een schijnvertoning kunnen zijn. Weet dat de man eerder verklaarde dat "bij Ryanair enkel goedkope vluchten standaard zijn, daarbovenop geven wij niets. En wíllen we ook niets geven.”

Bovendien is een goed uitgebouwde  klantendienst voor elk bedrijf een dure aangelegenheid. Bij Ryanair zien ze dat meer als een besparingspost in plaats van een investering, ook om op die manier goedkope tickets mogelijk te maken. Dat moet je als consument misschien niet langer pikken. Er zijn ook heel wat andere interessante websites en apps waarmee je goedkope tickets kan vinden. Buiten Ryanair om dus, tenzij je graag risico’s neemt uiteraard. De wereld is aan de durvers.     

Video player inladen ...