Chinacorrespondent weg bij NRC Handelsblad

Oscar Garschagen heeft ernstige journalistieke fouten gemaakt, blijkt uit een intern onderzoek.

Garschagen is tien jaar correspondent voor NRC Handelsblad geweest in China. Zijn artikels verschenen vaak ook in De Standaard. Het was zijn Chinese assistent die aan het licht bracht dat hij citaten, namen en plaatsen zou hebben verzonnen. Daarop is de zaak onderzocht. "Hij heeft ernstige journalistieke fouten gemaakt", zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch in de krant, en "daarmee het vertrouwen geschaad dat de redactie en de lezer in hem stelden". 

Correspondent Garschagen bracht ondermeer citaten van verschillende personen samen en schreef die toe aan een niet-bestaand persoon, of hij gebruikte getuigenissen uit andere media en pleegde dus plagiaat. Zelf zegt hij dat hij met burn-out en depressie kampt, maar dat hij in de aanloop naar zijn pensioen – Garschagen is 64 - wilde bewijzen dat hij het allemaal nog aan kon.

Oscar Garschagen werkte eerder bij Trouw, de Volkskrant, Vrij Nederland, en het Algemeen Dagblad. Van die laatste twee was hij hoofdredacteur.