Na het Britse John Lewis kiest HEMA ook voor genderneutrale kinderkleding

De Nederlandse winkelketen HEMA schrapt alle geslachts­aanduidingen van kinderkleding. Met andere woorden: "jongen" of "meisje" op verpakkingen en kledinglabels verdwijnt. Dat schrijft De Volkskrant. Begin deze maand zette het Britse warenhuis John Lewis al de stap.

De kinderafdeling van HEMA heeft in de meerderheid van de Nederlandse filialen al de jongens- en meisjesafdeling samen laten smelten tot "Kids", nu volgen de etiketten in de kleding. Het Britse John Lewis wilde met het initiatief komaf maken met "het versterken van seksestereotypen".

HEMA wil blijkbaar ook inspelen op de behoeften van de kinderen zelf. De keten kreeg de voorbije jaren verzoeken voor meer variatie. "We zien een groeiende behoefte naar stoerdere meisjeskleren", zegt Trevor Perren, inkoopdirecteur kleding. Niemand hoeft evenwel te vrezen dat het ondergoed met hartjesprint verdwijnt.

Het regenboogshirt van K3 vorig jaar

De Belgische winkelketen JBC bracht vorig jaar ook al een genderneutraal T-shirt uit, namelijk een regenboogshirt van K3. 

Een Vlaamse moeder met twee zoontjes die fan zijn van de meidengroep vond het zo sneu dat er geen K3-kleding was voor hen. Zij maakte dan zelf maar een wit T-shirt met de typische regenboog (naar de bekende regenboogjurkjes van K3). Het initiatief werd opgepikt in de kranten en kreeg veel bijval. JBC en Studio 100 sprongen meteen op de kar.

JBC