Meisjes- vs. jongenslabels:  weg ermee! 

Zullen we bij Hema binnenkort dezelfde prints zien voor meisjes- als voor jongensondergoed? Een tienjarig meisje dat de roze hartjes in haar kleerkast beu was, zette de kleding­keten ertoe aan om haar kledingafdeling genderneutraal te maken. Als directeur van Plan International, een organisatie die wereldwijd gelijke kansen wil voor meisjes, hoop ik dat dat voorbeeld massaal zal worden gevolgd. Met z’n allen moeten we meisjes en jongens van jongs af aan gelijke kansen geven om zichzelf te ontplooien. 

labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Lichtroze en zachtgeel versus knalblauw en felgroen, lieflijke motiefjes tegenover stoere prints, opschriften als “Always stay classy”, “Beautiful all day” of “Don’t make me mad” en “Here comes trouble” (googel maar eens ‘stoer jongens-T-shirt’ en ‘stoer meisjes-T-shirt’). Dat is waarmee fabrikanten van kinderkleding ons en onze kinderen opzadelen. 

Vakjes waarin kinderen zich niet thuis voelen

Kledingproducenten beslissen om komaf te maken met de opdeling tussen meisjes- en jongenskleding. Dat werd tijd. Waarom? Door hun kleren anders te maken, geven we kleine meisjes en jongens niet alleen de boodschap dat ze fundamenteel anders zijn. We stoppen ze ook in stereotiepe vakjes, waarin veel kinderen zich niet thuis voelen en die hun ontwikkeling beknotten. 

Handige marketeers creëren die vakjes en wij - vaak onbewust doordrongen van vooroordelen en stereotype denkbeelden ten opzichte van jongens en meisjes - stellen ons meestal geen vragen. Dat moet veranderen. Door onze vooroordelen aan kinderen op te dringen, onder meer met ‘typische’ jongens- en meisjeskleding, ontnemen we hen kansen op zelfontplooiing. Zeker wanneer ze oud genoeg zijn om zelf te kiezen en doorhebben dat van hen verwacht wordt om in die vakjes te functioneren, ook al willen ze dat liever niet. 

Geef jongens en meisjes de kans om naar een baggy broek of spannend roze T-shirt te grijpen, in de kinderafdeling, waar de vakjes overboord zijn gegooid. Zoals nu bij Hema, die hopelijk ook snel op haar website de ‘meisjeskleding’ en ‘jongenskleding’ laat verdwijnen. 

Anders = minder?

Het grootste probleem met die verschillende vakjes waarin we meisjes en jongens stoppen, is dat ‘anders’ snel ‘minder’ wordt. Meisjes krijgen nog al te vaak de boodschap dat ze mooi en lief moeten zijn. Zelden blijkt uit hun kleren dat ze veel in hun mars hebben, slim of sterk zijn. En ook op interessevlak worden ze gestuurd door de kledingindustrie. Tekenend is het T-shirt met Einstein van het Amerikaanse merk Gap dat een tijdje geleden in de rekken lag: enkel voor jongens. 

De kledingindustrie is uiteraard niet alleen verantwoordelijk. We moeten allemaal onze vooroordelen aan de kant schuiven en jongens en meisjes van jongs af aan gelijker behandelen. In de eerste plaats zij die in een bepalende, leidinggevende positie zitten. Zij die ervoor kunnen zorgen dat er op grote schaal iets verandert, zoals het management van wereldwijd actieve bedrijven. Dan komt er misschien een moment waarop we niet langer verwonderd hoeven te zijn omdat minder meisjes voor wetenschappelijke richtingen kiezen. En een punt waarop we niet meer gaan beweren dat meisjes nu eenmaal minder graag de leiding nemen.

En de jongens?

Dat het onderscheid tussen ‘jongenskleren’ en ‘meisjeskleren’ wordt weggewerkt, is ook voor jongens een goede zaak. Het is immers hoog tijd om wat van de prestatiedruk weg te nemen die op hen rust. Laat jongens maar kiezen welke kleren ze aantrekken. En geef hen vooral niet vanaf de babykleertjes de boodschap dat ze boven alles sterk en stoer moeten zijn.

VRT Nieuws wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.