Video player inladen ...

Telenet-baas John Porter: "We moeten het Vlaamse televisielandschap versterken"

Meer dan de helft van de Vlaamse tieners kijkt alleen maar op het internet naar video. Eén derde combineert online video met traditionele televisie. Een evolutie die ook John Porter, CEO van Telenet, op de voet volgt. “De kijker wil meer controle, maar Vlaamse programma’s blijven populair.”

Afgelopen weekend was de grote winnaar van de prestigieuze Emmy Awards voor het eerst een streamingdienst en geen klassieke zender. Hulu, een Amerikaans platform dat nog niet in Europa beschikbaar is, scoorde met ‘The Handmaid's Tale’. Maar ook Netflix ging met enkele prijzen naar huis. Symbolisch een belangrijk moment, maar eigenlijk zijn streamingdiensten al veel langer doorgebroken bij het grote publiek.

Volgens een schatting in het meest recente Digimeter-rapport zijn er in ons land tussen de 150.000 en 200.000 Netflix-accounts. Vaak worden die accounts gedeeld door meerdere personen, waardoor het aantal mensen dat naar Netflix kijkt nog verder oploopt.

We mogen het Vlaamse televisielandschap niet verzwakken door onderlinge gevechten.

John Porter, CEO Telenet

Ook John Porter, CEO van televisieaanbieder Telenet, erkent het succes van Netflix in Vlaanderen. Al vormt de Amerikaanse streamingdienst volgens Porter geen echte bedreiging, omdat er amper Vlaamse programma’s op terug te vinden zijn. Toch waarschuwt de topman van Telenet, in een gesprek met Terzake, voor de globalisering van de televisiemarkt: “Vroeger was er vooral concurrentie tussen de Vlaamse zenders. We moeten nu focussen op het versterken van het Vlaamse televisielandschap en het niet verzwakken door onderlinge gevechten.”

Video player inladen ...

Door de globalisering van de televisiemarkt is het voor een bedrijf als Netflix mogelijk om volgend jaar 7 miljard dollar te pompen in nieuwe programma’s en het opkopen van uitzendrechten. Ook Apple, dat de rechten heeft op ‘Carpool Karaoke’, heeft aangekondigd dat het volgend jaar 1 miljard wil investeren in tv-programma’s. En dan zijn er nog Facebook, Disney en YouTube die steeds meer willen inzetten op eigen en exclusieve programma’s.

Netflix op je Digicorder

Wie dus alles wil zien, zal waarschijnlijk meerdere abonnementen en websites moeten combineren. Daarom zetten verschillende bedrijven nu al in op het bundelen van die verschillende platformen. Apple TV verzamelt in de Verenigde Staten al verschillende programma’s en aanbieders in één catalogus, een functie die de komende maanden ook in Groot-Brittannië en Zweden wordt uitgerold.

Ook in ons land beseffen aanbieders van klassieke televisie dat streamingdiensten meer zijn dan een tijdelijke hype. Bij Proximus is het al enkele jaren mogelijk om Netflix te bekijken op je decoder en volgend jaar komt ook Telenet met een nieuw toestel op de markt waar Netflix ingebouwd zal zitten.

John Porter ziet Telenet in de toekomst als een ‘integrator’, waar verschillende televisiediensten - klassiek en online - samen worden aangeboden in één omgeving. En hij reikt ook de hand naar VRT NU en Stievie, streamingdiensten van respectievelijk VRT en Medialaan: “Het zijn goede diensten, maar de kijker wil niet naar veel verschillende platformen surfen op zoek naar een tv-ervaring”.