Car Free Day: hoe ga jij naar het werk vandaag?

Op Car Free Day, een onderdeel van de Week van de Mobiliteit, worden werknemers aangemoedigd om de filesleur te doorbreken en op een duurzame manier naar het werk te gaan.  "We willen de evidente dingen in vraag stellen: moet je altijd in de auto kruipen?", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Daarvoor gebruikt hij liever niet het vermanende vingertje.

Op Car Free Day worden werknemers aangemoedigd om de filesleur te doorbreken en op een andere manier naar het werk te gaan. Met de fiets gaan, de trein, de bus of de tram nemen, carpoolen of autodelen met collega's... Of waarom niet, van thuis uit werken, ook dat is duurzaam.

Heel wat bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen organiseren speciale en/of ludieke acties om hun werknemers te stimuleren voor duurzame mobiliteit te kiezen. Een speciale ontvangst, een ontbijtje, een geschenkje...

Ook de VRT doet mee aan Car Free Day, voor zijn werknemers, maar ook voor het publiek. Zo organiseert Studio Brussel een Car Free Festival, waarbij vier Belgische artiesten een concert geven op trein, tram of bus.

"Het is belangrijk om mensen eens te laten stilstaan bij hun verplaatsingsgedrag", zei minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vanmorgen bij Linde op Studio Brussel.  "Om de evidente dingen eens in vraag te stellen. Moeten we altijd in die auto kruipen, of zijn er alternatieven, te voet, de fiets, met het openbaar vervoer."

"Geen vermanend vingertje, wel verleiding"

Mensen en hun auto, het blijft een sterk huwelijk. Soms iets te sterk. "We zien dat heel veel mensen in hun wagen blijven stappen voor korte afstanden, soms van amper 600 meter. Dat moeten we afleren", zegt Weyts. Maar in plaats van het vermanende vingertje op te steken, pakt hij het anders aan.

"We willen mensen verleiden door hen erop te wijzen dat je met het openbaar vervoer of de fiets dikwijls veiliger, sneller en comfortabeler op je werk geraakt dan met de auto in de file te gaan aanschuiven. Daar moet je zelf soms eerst eens van proeven om het te kunnen ondervinden."

Werknemers en werkgevers kunnen er allebei wat meer op inzetten. "Ik probeer een bondgenoot te zijn van de bedrijven, en in eerste instantie wijzen op de mogelijkheden die er vandaag al zijn. Bijvoorbeeld: als je als werkgever investeert in fietsen naar het werk, al is het door douches en lockers te installeren, kan je dat bedrag voor 120 procent aftrekken van je vennootschapsbelasting. Er is ook de fietsvergoeding, die tot het bedrag van 23 cent per kilometer fiscaal vrijgesteld is."

Rekeningrijden voor personenwagens: ja of nee?

Weyts kwam ook terug op het rekeningrijden voor personenwagens, dat er zit aan te komen. Afhankelijk van wanneer je rijdt, zou je dan moeten betalen, in de spits rijden zou dan duurder zijn. De minister benadrukt dat het nog niet officieel beslist is, maar dat er nog studies aan de gang zijn. Principieel is hij wel voorstander.

"Met de inkomsten die we krijgen door mensen uit het buitenland te laten betalen om ons wegennet te gebruiken, kunnen we de verkeersbelasting verminderen of zelfs afschaffen. Bovendien zijn er nog extra inkomsten die we kunnen investeren in de weginfrastructuur en in alternatieven. En we kunnen aan mobiliteitssturing doen, dat wil zeggen, mensen en bedrijven belonen als ze bijvoorbeeld buiten de spits rijden."

De Car Free Day is een onderdeel van de Week van de Mobiliteit, die nog loopt tot en met 22 september. Wie deze week zijn "#goedopweg"-moment deelt op Facebook, Twitter en Instagram, maakt kans op een prijs.