Meest recent

    Ryanair-piloot getuigt: "Het lijkt alsof het in het hoofdkwartier in Dublin in elkaar valt als een kaartenhuisje"

    De piloten van lagekostenmaatschappij Ryanair houden stiptheidsacties. Ze zijn de situatie grondig beu. Tientallen vluchten worden geschrapt. Een piloot getuigt bij VRT NWS over hoe het er echt aan toe gaat bij de Ierse maatschappij. "In het hoofdkwartier in Dublin lijkt het als een kaartenhuisje in elkaar te vallen", zegt hij.

    Een piloot van Ryanair krijg je niet makkelijk te pakken. En als ze al willen spreken dan moet het anoniem.  De piloten zijn blijkbaar bang.  Toch willen ze eigenlijk niets liever dan gewoon werken en hun passagiers veilig en op tijd op hun bestemming krijgen.  Er loopt blijkbaar veel verkeerd bij Ryanair dezer dagen.

    Waarover klagen jullie dan?  Over het loon zal
    het niet zijn?  

    "Het gaat niet om het geld, laat ons duidelijk zijn.  Het is niet dat we zoveel meer elders verdienen.  Maar veel piloten zijn vertrokken en hebben andere bedrijven opgezocht.  Wat ons dwarszit is dat de stabiliteit ontbreekt.  Het gaat ons over de onwil van het management om moeite te doen voor het personeel.  De piloten gaan daarom aan de slag bij andere bedrijven.  Officiële cijfers over hoeveel piloten het voorbije jaar het schip hebben verlaten zijn er niet.  Maar Ierse vakbonden spreken over 700 mensen."

    Dagelijks ontmoet je collega’s die ofwel aan het solliciteren zijn, ofwel al een contract hebben bij een ander bedrijf.

    Welk soort contract heb je?  

    "Ik werk als zelfstandige. Mijn contract is niet rechtstreeks afgesloten met Ryanair, maar via een tussenmaatschappij.  Ik heb overigens een nulurencontract.  Met andere woorden, ze kunnen mij inzetten wanneer ze willen maar ik heb geen enkele garantie dat ik ook echt zal mogen vliegen.  Die keuze ligt telkens weer in de handen van de maatschappij.  Dat zorgt ervoor dat ik moeilijk een probleem kan aankaarten.  Want als het bedrijf dat wil kunnen ze me gewoon pesten." 

    Het loopt ook verkeerd bij de centrale diensten in Dublin?

    "Daarnet heb ik nog een crew (bemanning) gezien zonder piloot.  Maar ze kunnen het hoofdkwartier in Dublin gewoon niet meer bereiken.  Ook die centrale diensten in Dublin zijn onderbemand.  Er zijn gevallen bekend van piloten die gestrand zijn ergens in het buitenland.  Ze willen weten wat ze nu moeten doen, waar ze naartoe moeten.  Maar er komt geen antwoord van Dublin. Ryanair is heel snel gegroeid, maar de centrale diensten zijn niet meegegroeid.  Het gevolg is dus chaos. "  

    We kunnen heel veel essentiële diensten niet meer bereiken, zoals de personeelsdienst die ons op de vluchten moet zetten.

    Maar waarom vertrekken de piloten dan uitgerekend nu?  

    "Je moet weten, die situatie sleept al jaren aan.  We hebben dat allemaal al lang zien aankomen.  In de eerste jaren na de financiële crisis ging het niet goed in de luchtvaart. De piloten zijn dus gebleven.  Maar nu gaat het ook in de luchtvaart veel beter.  Vooral ervaren piloten zijn op dit ogenblik zeer gewild.  Er zijn dus veel collega’s die van de gelegenheid gebruik maken om elders te gaan werken."

    Om het personeelstekort op te vangen had Ryanair toch een mooi voorstel, geld in ruil voor vakantiedagen?  

    "Die bonus is niet meer dan een holle belofte.  Ten eerste krijg je hem pas over een jaar.  Er zijn bovendien nog allerlei voorwaarden aan verbonden, zo moet je genoeg vlieguren hebben in totaal. Met andere woorden: Ryanair houdt de touwtjes volledig zelf in handen.  Ook hier heeft Ryanair de besparingscultuur te ver doorgedreven.  Veel piloten lijken er dan ook de buik van vol te hebben. Een  staking is allicht een brug te ver, maar een aantal piloten wil alles wel volgens het boekje doen. Alles wat rustiger aan.  Met vertragingen tot gevolg. "