Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

Kan je je geld terugkrijgen als je bestelling te laat geleverd wordt? Niet altijd zo eenvoudig

Wie een nieuwe auto of een fiets koopt, krijgt die meestal niet meteen mee naar huis. De verkoper geeft vaak een leveringstermijn op,  in de andere gevallen geldt veelal een termijn van 30 dagen.  Als die niet gerespecteerd wordt, kan je in een aantal gevallen de aankoop annuleren.

"Het kan dat de verkoper een vooropgestelde leveringstermijn aanpast en dat is niet ongewoon in de autosector ", zo zegt Chantal De Pauw van de Federale Overheidsdienst Economie in De Inspecteur. Een Radio 2-luisteraar bestelt dit voorjaar een auto, maar die wordt pas lang na de beloofde datum geleverd. "Pas als een leveringstermijn een tweede keer niet gerespecteerd wordt, kan een consument met een aangetekend schrijven de verkoop opzeggen", zegt De Pauw nog. En dat geldt ook voor andere producten, niet alleen bij de aankoop van een wagen.  

Trouwkleed ná trouwdatum

Tenzij je een dwingende reden hebt, want dan kan je een verkoop ook al die eerste keer dat een afgesproken datum niet wordt gehaald, annuleren. Wie bijvoorbeeld speciaal een elektrische fiets koopt voor een nakende fietsvakantie of een bruidsjurk voor een huwelijk, kan meteen afzien van die aankoop . "We raden de consument om die reden aan om de verkoper van in het begin duidelijk te informeren over die plannen", zegt De Pauw.

Blijf als het kan ook in gesprek met de verkoper. Zeker als je bijvoorbeeld die nieuwe wagen nog altijd wil. "Er bestaan geen regels over, maar je kan misschien wel een compromis onderhandelen met verkoper om de vertraging te compenseren", vult De Pauw aan, "misschien sleep je wel een vervangwagen, een extra gadget of een gratis onderhoud uit de brand". Dat compromis zet je dan best wel op papier.

In één op de twee gevallen bereikt de consumentenombudsdienst een compromis, kaart jouw probleem daar zeker aan

Chantal De Pauw, overheidsdienst Economie

 Als het niet tot een overeenkomst komt, kan je natuurlijk naar de consumentenombudsdienst stappen en hen vragen om te bemiddelen. Vorig jaar kwamen daar 7.000 klachten binnen en voor de helft van die klachten is er een minnelijke schikking gevonden tussen handelaar en consument. Je probleem doorsturen is dus zeker geen maat voor niks. Wanneer dit niet lukt, kan je alleen nog maar bij de burgerlijke rechtbank terecht.