Universiteit Antwerpen test verwarmd fietspad

Op de Campus Groenenburger, waar de faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen huist, wordt momenteel een fietspad aangelegd. Onderzoekers van de faculteit maken van de aanleg gebruik om met een stukje verwarmd fietspad te experimenteren.
 

Een net van buizen van 25m² kan in de zomer warmte opnemen en opslaan. In de winter blijft het pad zo ijzelvrij, hopen onderzoekers. Overheden moeten minder ruimen of zout strooien, wat ook de financiën en de natuur ten goede komt. Onder meer de stad Gent zou interesse hebben. 

Omgekeerd kan in een andere put ook koude worden opgeslagen om het fietspad in de zomer koel te houden, waardoor schade door hitte kan worden vermeden. "Nog een groot voordeel is dat slechts 20 procent van de warmte nodig is om het fietspad sneeuw- en ijzelvrij te houden. De andere 80 procent kan nabijgelegen gebouwen mee verwarmen", zeggen de onderzoekers.  Op die manier is er eigenlijk een terugverdieneffect. Dat is mooi meegenomen want de kostprijs voor de aanleg van het verwarmde fietspad wordt geschat op ruwweg het dubbele van een fietspad zonder verwarming.  

De technologie werd de afgelopen dagen voorgesteld aan aannemingsbedrijven en gemeentebesturen. "We hebben al expliciet interesse van verschillende overheden die het systeem willen toepassen op voornamelijk fietspaden, waaronder de stad Gent", zegt onderzoeker Geert Jacobs. De onderzoekers willen ook nog experimenteren met sensoren die wegvervorming meten of vezelversterkt asfalt.