Vrachtwagenbouwer Scania krijgt boete van 880 miljoen euro

De Europese Commissie heeft vrachtwagenbouwer Scania een boete van 880 miljoen euro opgelegd, omdat het bedrijf 14 jaar lang illegale afspraken heeft gemaakt over prijzen.

De boete voor Scania, dat een onderdeel is van de Volkswagengroep, is een uitloper van een kartelzaak die de Europese concurrentie­waakhond al jaren bezighoudt. Ook MAN, DAF, Daimler, Iveco en Volvo/Renault maakten deel uit van het kartel, dat bestond van 1997 tot 2011. Deze bedrijven besloten vorige zomer te schikken voor een recordbedrag van 2,9 miljard euro.

Scania nam echter niet deel aan de schikking, waardoor de Commissie haar onderzoek naar de Zweedse vrachtwagenbouwer gewoon voortzette. Dat resulteert nu dus in een boete van 880 miljoen euro. Enkel Daimler kreeg vorig jaar een hogere boete.

MKB-Claim, de Nederlandse tegenhanger van Unizo, heeft berekend dat een vrachtwagen gemiddeld 16.000 euro duurder werd verkocht door de gemaakte prijsafspraken.

"Dit kartel heeft impact gehad op heel wat wegvervoerders in Europa, omdat Scania en de andere vrachtwagenbouwers in het kartel meer dan negen op de tien middelgrote en grote trucks maken die verkocht worden in Europa", lichtte eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager toe. "In plaats van samen te spannen, zouden ze moeten concurreren tegen elkaar."