AP2007

Belg koopt dubbel zoveel auto’s als Nederlander

De autoverkoop in België boomt in vergelijking met Nederland. Vorig jaar kochten we 540.000 nieuwe wagens. In Nederland bleef de verkoop steken op 385.000 nieuwe wagens, een gevolg van de Nederlandse aanschafbelasting BPM.

Dat de Belg een baksteen in de maag heeft wisten we al, maar we blijken ook autogenen te hebben. Vorig jaar kochten we 540.000 nieuwe wagens. In buurland Nederland bleef de verkoop steken op zo'n 385.000 nieuwe wagens. Daarbij gaat het om zowel bedrijfswagens als privévoertuigen.

En dat zijn opvallende cijfers want Nederland heeft zo'n 17 miljoen inwoners, en 385.000 nieuwe auto's. België, met zo'n amper 11 miljoen inwoners, kocht meer dan een half miljoen nieuwe wagens.  In relatieve cijfers betekent dat dus dat een Belg dubbel zoveel auto's koopt als een Nederlander.

Dat er in Nederland minder nieuwe auto's gekocht worden heeft te maken met BPM, ofwel Belasting op Personenauto's en Motors. In Nederland betaal je die belasting wanneer je een nieuwe wagen koopt. Maar daardoor loopt het prijskaartje van een nieuwe auto sterk op. Stel dat we dezelfde wagen met opties van een luxemerk kopen in zowel België als in Nederland. Hier kost deze auto 76.220 euro. Over de grens betaal je een stuk meer, 87.600 euro. Of maar liefst 11.440 euro meer.

Auto's zijn door die extra belasting dus bijzonder duur in Nederland. Maar de Belg houdt ook van luxewagens. De premiummerken doen het in ons land bijzonder goed. Dit jaar bestaat de top 3 van meest verkochte merken uit Volkswagen, gevolgd door BMW en Mercedes. In Nederland zijn de meest verkochte merken Renault, Volkswagen en Peugeot.

Dat er zoveel wagens van luxemerken worden verkocht heeft natuurlijk alles te maken met de vele bedrijfswagens in ons land.