Softwareproblemen hinderen check-in op een aantal grote luchthavens

Onder meer in Londen, Frankfurt en Parijs, maar ook in het Verre Oosten konden passagiers en bagages een tijdlang niet ingecheckt worden. De problemen worden nu geleidelijk verholpen.

Volgens de eerste gegevens gaat het om netwerkproblemen met een programma van IT-dienstverlener Amadeus. Dat programma voor de check-in van passagiers en bagage wordt door een honderdtal luchtvaart­maatschappijen gebruikt. Volgens het Centrum voor Cyber Security zijn er geen aanwijzingen voor kwaad opzet en zou er sprake zijn van een softwareprobleem.

Door problemen kon er even niet worden ingecheckt op Heathrow en Gatwick, in de buurt van Londen. Op de luchthaven van Frankfurt - de thuisbasis voor Lufthansa - waren er vertragingen van ongeveer 20 minuten. Op Brussels Airport waren  er vanochtend een kwartier problemen bij een aantal maatschappijen, maar het probleem werd snel verholpen.

In Europa worden er ook problemen gemeld op Charles-de-Gaulle, nabij Parijs, en in Zürich. Dat was ook het geval in Haneda, de kleinere luchthaven van de Japanse hoofdstad Tokio, en in Incheon, de luchthaven van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel.

Volgens de nieuwszender CNN zijn de volgende maatschappij getroffen: Air France, Lufthansa, het Australische Qantas, Southwest uit de VS, Air China en Korean Air.