Wonen op fietsafstand van het werk? Word lid van de 7km-club

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil Vlamingen warm maken om met de fiets naar het werk te gaan. Hij lanceert daarom de 7km-club, voor wie op fietsbare afstand van zijn werk woont. De actie gaat gepaard met een brede campagne om potentiële fietsers te verleiden.

Vlaanderen is een fietsland, maar dan vooral tijdens het weekend. Op maandag gaan veel weekendfietsen gewoon weer op stal en kruipen we met z'n allen massaal achter het stuur om naar het werk te gaan. De fiets is vandaag goed voor ongeveer 16 procent van het woon-werkverkeer in Vlaanderen. Minister Weyts wil dat aantal opkrikken. "Vlaanderen moet ook tijdens de werkweek een fietsland worden."

Vlaanderen moet ook tijdens de werkweek een fietsland worden.

Minister Ben Weyts

Daarom lanceert de minister de 7km-club, naar analogie met de gemiddelde afstand die iemand aflegt die naar het werk fietst. Om die club uit te breiden, schiet een brede campagne uit de startblokken. Om het goede voorbeeld te geven, fietste minister Weyts vanochtend zelf naar zijn kabinet, goed voor een vlotte zeventien kilometer.

Wie overschakelt op de fiets, wordt lid van de 7km-club. De campagne bestaat onder meer uit affiches, een campagnewebsite, een guerrilla-actie met stoepspray, radiospotjes, flyers, Facebookfilmpjes en -advertenties en banners op de achterkant van bussen van De Lijn. Daarnaast werden ook opvallende fietsplaatjes ontworpen. Die worden verdeeld via de website www.7kmclub.be, Bike to Work en Voka en uitgedeeld aan kruispunten in Vlaanderen.

Voka steunt actie

Aan werkgeverszijde steunt Voka de actie. De organisatie geeft toe dat er bij de werkgevers nog veel werk aan de winkel is om de fiets te promoten. Toch ziet gedelegeerd bestuurder Hans Maertens ook "anomalieën" in de huidige wetgeving. Zo worden bedrijfsfietsen door de fiscus niet als loon gezien, maar wel door de RSZ. Die maakt een onderscheid of je de fiets wel of niet privé gebruikt. "Een absurde situatie", vindt Voka. "Het onderscheid moet weg".     

Daarnaast breekt de organisatie er een lans voor de regels op een moderne leest te schoeien. De wetgeving houdt vandaag immers geen rekening met bijvoorbeeld steps, elektrische steps, hooverboards, enzovoort. "Zij worden niet erkend en komen daarmee ook niet in aanmerking voor de fiscale voordelen", besluit Maertens.