AFP or licensors

Ryanair belooft rechten van getroffen reizigers te verduidelijken

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair schikt zich naar de oproepen van de Ierse en de Britse luchtvaartautoriteit om reizigers meer duidelijkheid te geven over hun rechten bij geannuleerde vluchten.

Ryanair zal naar eigen zeggen alle getroffen reizigers een e-mail sturen met daarin een overzicht van hun rechten. Daarbij hoort ook de mogelijkheid om vluchten om te boeken naar concurrenten zoals EasyJet, Eurowings en Vueling, en de mogelijkheid om extra kosten door de annuleringen terugbetaald te krijgen.

De lagekostenmaatschappij herhaalt dat de passagiers kunnen kiezen tussen een terugbetaling van hun vlucht (ook van hun terugvlucht als de geschrapte vlucht de heenvlucht is) en een omboeking. Voor omboekingen wordt er eerst gekeken naar een andere Ryanair-vlucht op dezelfde route of vanop een nabijgelegen luchthaven.

Als die opties niet beschikbaar zijn op dezelfde dag of de dag nadien, wordt gekeken of de reiziger meekan op een vlucht van andere maatschappijen, of dat hij of zijn op nog een andere manier op de bestemming kan geraken. Reizigers kunnen bovendien de extra kosten die het gevolg zijn van de vluchtannuleringen, verhalen op Ryanair.

715.000 reizigers getroffen

Volgens Europese regels kunnen passagiers ook een extra schadevergoeding krijgen, als hun vlucht minder dan twee weken voor vertrek werd geschrapt. De bon die de passagiers krijgen van Ryanair, staat daar volledig los van benadrukt consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Het lijkt erop dat Ryanair nu heeft gecapituleerd

Ryanair kondigde midden september aan 2.100 vluchten te schrappen tot eind oktober. Die beslissing trof 315.000 passagiers. Donderdag volgde de boodschap dat tijdens het winterseizoen nog eens 18.000 vluchten worden geschrapt, met gevolgen voor 400.000 reizigers. De maatschappij heeft naar eigen zeggen geblunderd met de vakantieplanning van de piloten.

De Britse luchtvaartautoriteit CAA beschuldigde Ryanair van "voortdurende misleiding" van de getroffenen over hun rechten. Michael O'Leary, de topman van Ryanair, had eerder verklaard dat de luchtvaartmaatschappij niet verplicht was om passagiers om te boeken naar andere luchtvaartmaatschappijen.

"Het lijkt erop dat Ryanair nu heeft gecapituleerd", reageerde de CAA kort na de communicatie van Ryanair.