Video player inladen ...

U kunt nog 1 keer Ford Genk bezoeken, maar schrik niet

Morgen is het Open Bedrijven Dag, en opvallend: daar zit een gesloten bedrijf bij. Autobouwer Ford besloot immers 5 jaar geleden de vestiging in Genk te sluiten en 3 jaar geleden stopte de autoproductie volledig. Intussen zijn er nieuwe investeringsplannen, maar de oude gebouwen moeten daarvoor verdwijnen.

Het zijn dus de afbraakbedrijven die morgen de deuren openzetten, samen met de nieuwe eigenaar van de terreinen. Dat is de Vlaamse overheid die met De Vlaamse Waterweg de site zal ontwikkelen voor watergebonden logistieke activiteiten. De glorieuze autofabriek is vandaag – en nog vele maanden - een sloopwerf, die u morgen uitzonderlijk kunt bezoeken.  

Zo'n glorieuze fabriek teloor zien gaan. Daar lig ik 's nachts nog wakker van. 

Eddy Vantilt, oud-werknemer Ford

De ontmanteling is minutieus voorbereid. "Duurzaamheid is daarbij de leidraad", zegt projectleider Bart Billiet. "Alle bestanddelen worden netjes gesorteerd en apart afgevoerd om nadien verwerkt te worden". De hoeveelheden doen je duizelen. Zo zal er 50.000 ton schroot uit het gebouw gerecupereerd worden, 5.000 ton roofing en maar liefst 160.000 ton gewapend beton. Volgens Bart Billiet gaat het om het grootste sloopwerk van Europa op dit moment.

Veel vroegere Ford-arbeiders willen nog eens binnen

Heel wat oud-werknemers willen hun vroegere werkplek nog eens voor de laatste keer zien of aan familieleden tonen. Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg verwacht dan ook heel veel volk, tussen de 7.000 en 10.000 bezoekers. Dat er hier en daar een traan zal weggepinkt worden, daar twijfelt ze niet aan. Ook Bart Billiet, die zelf niet van de streek is, beseft dat het allemaal heel gevoelig kan liggen. "Wij voeren ons werk dan ook met het grootste respect uit", zegt hij.