Unizo en Comeos houden voor het eerst een "Weekend van de klant"

Ondernemersorganisatie Unizo en handel- en dienstenfederatie Comeos organiseren dit weekend voor het eerst hun gezamenlijke "Weekend van de Klant". Over het hele land doen handelaars mee met kleine attenties voor hun klanten.

Het "Weekend van de klant" is  de opvolger van zowel de "Dag van de Klant" van Unizo als "Sunday Shopday" van Comeos. Het klantenfeest duurt twee dagen en gaat gepaard met activiteiten in duizenden winkels en op straten en pleinen over het hele land.  

Unizo en Comeos komen op voor het behoud van fysieke winkels in steden en gemeenten, al zeggen ze er meteen bij dat ze evoluties als digitalisering en e-commerce ook omarmen.

"Handelszaken, groot en klein, zorgen voor levende en aantrekkelijke steden en gemeenten", zegt afscheidnemend Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "Ze werpen een dam op tegen leegstand en verloedering, het zijn ontmoetingsplaatsen die bijdragen tot de sociale cohesie en bovendien zorgen ze voor welvaart en tewerkstelling."

Recent onderzoek van Unizo, Comeos en KBC wijst uit dat 87 procent van de consumenten zowel online als fysiek winkelt. Tijdens het "Weekend van de Klant" zal Worldline, het bedrijf dat elektronisch betalen beheert, geen transactiekosten aanrekenen voor Bancontact-betalingen onder de 5 euro. Ook elektronisch betalen met maaltijd- en ecocheques wordt aangemoedigd.

Gaststad van het eerste "Weekend van de Klant" is Lier, waar verschillende BV's klanten zullen verwelkomen in deelnemende winkels. Op de website van het Weekend van de Klant staat een overzicht van de deelnemende handelaars per gemeente en van alle activiteiten.