Meest recent

    AFP or licensors

    Examencommissie moet minder meerkeuze- en gesloten vragen gebruiken

    De onderwijsinspectie heeft een goede evaluatie gegeven aan de examencommissie, maar de inspectie heeft wel een punt van kritiek: de commissie gebruikt te veel meerkeuzevragen, gesloten vragen en invulvragen. Dat schrijft De Tijd.  

    De examencommissie heeft een positieve evaluatie gekregen na een doorlichting van de onderwijsinspectie. Volgens de inspectie zijn de examens globaal van een goede kwaliteit. Via de examencommissie kunnen jongeren hun diploma middelbaar onderwijs behalen. Volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is het belangrijk dat de examens van de commissie van een goed niveau zijn. "Uit deze evaluatie blijkt dat het diploma dat de jongeren via de examencommissie krijgen, gelijkwaardig is aan het diploma van zij die naar het voltijds secundair onderwijs gaan."

    Vorig jaar waren er 5.731 kandidaten, da's een record. In 2013 ging het nog om 3191 kandidaten. Gemiddeld slaagt zo'n 67 procent voor het examen.  Volgens Crevits gaat het om een toename: "Het aantal jongeren dat slaagt via de examencommissie, neemt toe. Meer jongeren behalen dus hun diploma. Dit betekent dat minder jongeren zonder diploma de arbeidsmarkt opstappen, " aldus Crevits. 

    Toch ook enkele werkpunten

    Tegelijk wijst de onderwijsinspectie op enkele pijnpunten. Zo komt een kwart van de kandidaten niet opdagen voor een examen waarvoor hij ingeschreven is. Crevits wil onderzoeken hoe dat komt. "Als je je aanmeldt voor het examen, moet je je voorbereiden en dat examen betalen. Dus het is vreemd dat men dan niet komt opdagen. Dat moet onderzocht worden."

    Als er voor een vak als Nederlands te veel meerkeuzevragen worden gesteld, ontstaat het risico op gokgedrag. 

    Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits

    Maar vooral: de vraagstelling van de examencommissie kan soms beter. Volgens de onderwijsinspectie zijn er nog te veel meerkeuzevragen, gesloten vragen en invulvragen. Dit is vooral een probleem bij taalvakken zoals het vak Nederlands, zegt Crevits. "Het is van ontzettend groot belang dat jongeren heel goed Nederlands spreken en schrijven. Als er dan voor een vak als Nederlands te veel meerkeuzevragen worden gesteld, ontstaat het risico op gokgedrag. En dat is iets wat we liever niet zien. Dus er is een aanbevelling om meer open vragen te maken bij taalvakken."