Meest recent

    TF1 moet regels Franse gemeenschap in ons land respecteren

    TF1 zal bij het uitzenden van reclame zowel de Franse als Belgische spelregels moeten naleven. Dat zegt minister van Media van de Franse gemeenschap Jean-Claude Marcourt (PS) nu de Franse zender reclameboodschappen uitzendt die op de Belgische markt zijn gericht.

    Volgens de regels die in de Franse gemeenschap gelden, mag TF1 in geen geval programma's die gericht zijn op kinderen onderbreken voor reclame, net zomin als tv-journaals. De zender mag dan wel groen licht hebben gekregen van de Franse autoriteiten voor zulke onderbrekingen, in ons land mag het niet, verzekert Marcourt.

    Voor reclame voor alcohol zal dan weer de (strengere) Franse wet gelden, ook voor de Franse gemeenschap. En de commerciële omroep zal ook op het vlak van product placement de strengste norm uit beide landen moeten hanteren.

    Marcourt wil ook dat TF1 in de toekomst audiovisuele producties in Franstalig België steunt, a rato van de omzet die de zender in België draait. Dat kan echter enkel in het kader van een Europese richtlijn die momenteel tegen het licht wordt gehouden.

    Volgens ramingen zouden RTBF en RTL zowat 20 miljoen euro per jaar mislopen door de komst van TF1 op de Belgische reclamemarkt. RTL kondigde vorige maand een stevig herstructureringsplan aan, waarmee de zender wil anticiperen op de financiële gevolgen van de concurrentie van de Franse zender op de Belgische reclamemarkt.