Meest recent

    Banken lanceren nieuwe campagne tegen phishing

    Febelfin, dat de Belgische financiële sector vertegenwoordigt, waarschuwt tegen fraude met internetbankieren. Er waren al eerder campagnes. Maar veel mensen laten zich nog altijd misleiden en geven zonder het te beseffen hun geheime codes door aan criminelen.

    “Bancaire codes zijn zoals de sleutel van je huis. Je geeft ze nooit door aan anderen. Dat geldt ook voor je pincode en voor de codes die je kaartlezer toont wanneer je bankiert via het internet", zegt Isabelle Marchand van Febelfin.

    Vooral fraude via phishing

    De meeste fraudegevallen in België zijn te wijten aan phishing. Daarbij sturen fraudeurs meestal een e-mail in naam van een bank of een andere officiële instelling. Bijvoorbeeld de politie of een federale overheidsdienst.

    In die mail staat een link die leidt naar een valse website, waar gevraagd wordt naar de pincode of naar de codes die verschijnen op de kaartlezer bij het internetbankieren. Het gebeurt ook dat slachtoffers gevraagd wordt om hun bankkaart op te sturen.

    Banken vragen nooit je bankkaart op. Wanneer je je kaart moet vervangen, bezorgen zij onmiddellijk een nieuwe kaart zonder naar je pincode te vragen en zonder dat je de oude kaart moet terugzenden.

    Meer informatie over fraude bij internetbankieren vind je bij Febelfin.