Meest recent

    België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

    Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s,  allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

    Met 4 procent stroom komen we er

    Amper 4% meer stroom hebben we nodig, om 1 miljoen elektrische auto’s te laten rijden, zo rekende de CREG uit. En die 4% halen we moeiteloos. En onze elektrische voertuigen zullen er geen kilometer minder moeten door rijden dan de traditionele auto’s op benzine of diesel. De CREG berekende dat een gemiddelde Belgische bestuurder zowat 15.000 kilometer per jaar rijdt. Met een verbruik van 0,20 kWh per kilometer en een totale vloot van 1 miljoen elektrische auto’s betekent dat er 3 TWh (TeraWattuur) extra stroom zou verbruikt worden. Dat is dus amper 4% meer dan de 80 TWh die we vandaag al verbruiken, stelt de CREG. En die 4% kunnen we aan: door op de juiste momenten zelf stroom te maken. Extra importeren is zelfs niet nodig, als we het slim spelen.

    We moeten die stroom wel 's nachts laden

    Elektriciteit kan je namelijk (nog) niet (genoeg) opslaan. Als je massale hoeveelheden stroom nodig hebt, moet je ze ook massaal maken. Dat gebeurt meestal op koude, donkere winteravonden, wanneer we met z’n allen het licht aanknippen, onze elektrische/keramische kookplaten en tv’s aanzetten en de fabrieken nog draaien. Dan hebben we enorm veel stroomcentrales nodig: ruim 2 keer ons totale kernenergiepark. Maar dat is dus alleen maar op die koude winteravonden. Het grootste gedeelte van het jaar hebben we die capaciteit niet nodig. En staan een aantal centrales gewoon uit, of doelloos te draaien. Of valt de import van goedkope stroom uit het buitenland stil. Zeker tussen 12 en 5 uur ’s nachts is dat zo, als de overgrote meerderheid van de Belgen slapen en ons stroomverbruik spectaculair in mekaar zakt. Dan verbruiken we een kwart stroom minder. En met dat kwart kunnen we probleemloos 1 miljoen elektrische auto’s opladen. Een heel jaar lang.

    We krijgen er een gigantische opslagbatterij bij

    Die vloot van een miljoen auto’s heeft nog een ander voordeel: ze kan gebruikt worden als een gigantische opslagbatterij. Waar je niet alleen stroom kan op opslaan (tussen 12 en 5 uur ’s nachts dus). Maar van elke elektrische auto die je aan het stopcontact hangt, kan je met slimme, flexibele netten ook stroom afhalen. Op momenten van stroomtekort kunnen de batterijen van onze elektrische auto’s dan zelf hun extra opgeslagen elektriciteit leveren aan de bedrijven of gezinnen die ze nodig hebben. En dat zou veel elektriciteit zijn: de huidige opslagcapaciteit zou bijna verdubbelen.

    Alle Belgische auto's elektrisch is nog niet mogelijk

    Met 1 miljoen auto’s halen we het. Met 2 miljoen ook nog. Anders wordt het als we naar 5 miljoen auto’s gaan. Dan hebben we bijna 20% extra stroom nodig. En krijgen we onze elektrische auto's niet aan het rijden zonder ze ook overdag en ’s avonds op te laden. Dat wordt moeilijk. Vooral op die koude, lange winteravonden dreigt dan een deel van onze elektrische autovloot plat te vallen.

    Het hele wagenpark elektrisch maken zit er dus momenteel nog niet in. Want momenteel zijn er 5,7 miljoen personenauto’s in België ingeschreven. Ver boven het kritische punt van de 5 miljoen auto’s, dus. En dan hebben we het nog niet over de lichte bedrijfswagens, bestelwagens en het vrachtvervoer. Om dat helemaal te elektrificeren zal er een echte krachttoer nodig zijn. Zowel wat betreft de productie van de elektriciteit als de auto’s zelf. Want elektrische auto’s zijn nog altijd geen succesnummer in ons land. Vorig jaar reden er 4.368 rond. Dat is  een schamele 0,077%.  Nog geen duizendste van onze totale autovloot.