Meest recent

    Eerste slooppremie uitgereikt in Gent: "Elke vervuilende wagen die weg is, is sowieso winst"

    In Gent is vanmiddag de allereerste slooppremie uitgereikt, een bedrag dat mensen kunnen krijgen als ze hun vervuilende auto laten vernietigen. Opvallend, want in Gent is de lage-emissiezone nog niet van kracht. "Maar elke vervuilende wagen die weg is, is sowieso winst."

    Filiep Maes laat er met plezier z’n lunchpauze op het werk voor schieten. Samen met z’n vrouw Pascale - naar eigen zeggen BH-vrouw, een bewuste huisvrouw - nemen ze vanmiddag glunderend de allereerste slooppremie in ons land in ontvangst.

    “Ik heb een bedrijfswagen van het computerbedrijf waar ik werk", zegt Filiep Maes. "Maar een tijd geleden hadden we een oud dieseltje gekocht waarmee onze kinderen konden leren autorijden. Nu dat gebeurd is, staat de auto alleen maar in de weg. Hij kost ook geld. Dus het is mooi meegenomen dat we nu ook nog geld krijgen om hem te laten vernietigen."

    (lees voort onder de foto)

    De stad Gent is naar eigen zeggen de eerste en voorlopig enige stad in ons land die de premies uitdeelt. Wie een diesel ouder dan 15 jaar inlevert, krijgt 1.000 euro. Voor benzine- en aardgaswagens ouder dan 24 jaar heeft de stad 750 euro over.

    "De premie is alleen voor Gentenaars die binnen de stadsring wonen, waar vanaf 2020 de lage-emissiezone zal worden ingevoerd", zegt schepen van milieu Tine Heyse (Groen). "Ze moeten ook langer dan 6 maanden in het bezit zijn van de wagen want we willen natuurlijk geen wrakkencarrousel opzetten. In theorie zouden 3.000 Gentenaars de aanvraag kunnen doen, we hebben alvast budget uitgetrokken voor 500 wagens per jaar.”

    Belastinggeld verspillen

    Ze zijn er wel vroeg bij in Gent, want de oude en vervuilende wagens worden pas vanaf 2020 geleidelijk uit de binnenstad geweerd. “We doen dat bewust", zegt Heyse. "Elke vervuilende wagen die weg is, is sowieso winst. Op die manier zal ons wagenpark al schoner zijn tegen de tijd dat het echt moet. We willen straks zo weinig mogelijk boetes moeten uitdelen.”

    In Antwerpen hebben ze de lage-emissiezone al, maar de Antwerpenaren krijgen geen slooppremie voor vieze wrakken. “Dat doen we bewust”, zegt de woordvoerder van milieuschepen Nabilla Ait Daoud (N-VA). “Wij vinden de premie overbodig: burgers kunnen een hogere recyclagepremie krijgen wanneer ze hun oude wagen verkopen. Ook de verkoopprijs op de markt zal vaak hoger zijn dan de Gentse slooppremie. Wij willen geen belastinggeld verspillen zoals Gent nu doet.”

    (lees voort onder de foto)

    Nederlands voorbeeld

    De Gentse schepen Heyse ziet dat uiteraard anders. “We hebben onderzoek gedaan in Nederlandse steden en dit is volgens ons de beste optie. De slooppremie levert voor dit soort wagens het meeste op en we willen natuurlijk ook dat de wagens verdwijnen en niet ergens anders blijven rondrijden en vervuilen.”

    Hoe kijken ze hier in Brussel naar? Want ook daar is een lage emissiezone op komst. Woordvoerder van schepen Pascal Smet: “Ook bij ons worden Brusselaars beloond die af willen van hun oude wagen, ja. Bij ons moeten ze hun oude nummerplaat inleveren, dan krijgen ze een jaarabonnement op het openbaar vervoer, een fietspremie en autodelen. Dat is ook veel geld waard.”