Meest recent

    Crevits: "Scholen moéten het over seks en relaties hebben"

    "Het is goed dat er een kinderprogramma komt over seksualiteit en relaties", zo zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) op Radio 1, "maar ook scholen hebben de expliciete opdracht om het hierover te hebben".  Ze vindt ook dat de nieuwe eindtermen gerust duidelijker mogen zijn over die taak, want nu zouden sommige scholen hun verantwoordelijkheid kunnen ontlopen.  

    De onderwijsminister vindt het nieuwe Ketnet-programma een zeer goed inititiatief, maar ze beaamt dat óok scholen hier hun rol moeten spelen. "Het staat ook nu al in de eindtermen," weet ze. "In de kleuterklas moet er al aandacht zijn over hoe je met elkaar omgaat, in de lagere school gaat het over de lichamelijke veranderingen van kinderen en in het secundair moet het bijvoorbeeld gaan over veilig vrijen."

    "Het hangt af van goodwill van leerkrachten"

    Die eindtermen zijn helaas te vrijblijvend, zo vindt seksuoloog Wim Slabbinck in "De wereld vandaag" (Radio 1). "Het hangt vaak af van de 'goodwill' van enkele leerkrachten. Het staat staat wel in de leerplannen, maar of dat ook gedaan wordt, daar is maar weinig controle op. En een school wordt niet gestraft of geschorst als dat niet gebeurt", zo meent hij.

    Minister Crevits ontkent niet dat je nu soms geluk moet hebben of je bij een leerkracht zit die dat vol enthousiame doet. "Maar in zekere zin is dat bij alle vakken zo. Ook bij wiskunde of geschiedenis hangt het soms af van de leerkracht.  En relationele opvoeding blijft bovendien iets waarvan ik voel dat heel veel mensen in Vlaanderen daar moeilijk over praten, vandaar dat
    het goed is dat er nu ook dat televisieprogamma komt. Ik hoorde al één kind zeggen dat het goed is dat het nu niet alléén bij de juf hierover kan gaan, maar dat dit ook thuis kan bekeken en misschien besproken kan worden."

    We moeten nóg meer doen om kinderen te laten inzien dat seksualiteit voornamelijk iets tof is

    Seksuoloog Wim Slabbinck

    Wim Slabbinck trekt het probleem ook breder. "Scholen, maar even goed sport- en jeugdverenigingen focussen nog te vaak op de negatieve kanten als soa’s. Er is te weinig ruimte voor de psychologische aspecten." Hij heeft het dan over concrete vragen als hoe je omgaat met liefdesverdriet, hoe je een orgasme kan bereiken, wat fijne seks is voor twee,... "Het resultaat is dat van de leerlingen tussen 10 en 18 jaar één op de drie leerlingen geconfronteerd wordt met grensoverschrijdend gedrag, "zegt de seksuoloog. "Daarom moeten we nóg meer doen om kinderen te laten inzien dat seksualiteit voornamelijk iets tof is. Als je weet wat seks is, dan kan je beter het onderscheid maken wat ok is en wat niet."

    De minister geeft toe dat de eindtermen nu soms te eenzijdig gaan over de gevaren van seks. "Van mij mogen de eindtermen zeker concreter. We werken daar op dit moment aan in het parlement. We hebben trouwens ook de jongeren bevraagd en daar komt héél uitdrukkelijk de wens naar voor dat relationele en seksuele opvoeding een meer expliciet thema zou worden op school. Dus we moeten daar rekening mee houden", zegt ze.

    Ook in scholen met veel culturen

    "Maar er is wel verschil tussen de scholen", geeft Crevits nog aan. "Er zijn scholen met veel  jongeren van verschillende nationaliteiten en dus veel culturele verschillen ." Dat maakt het een grote uitdaging voor heel wat leerkrachten, maar ook voor de leerkrachtenopleiding. Maar het gaat nog verder. "Het gaat op school ook nog te vaak over 'man-vrouw-relaties', terwijl we net zien dat holebi-jongeren zich vaak slechter voelen in het secundair onderwijs," weet de onderwijsminister, "Het is dus écht relevant dat leerkrachten ook daar voldoende aandacht voor hebben. Dat zijn nieuwe uitdagingen, waar zeker ook in diverse klasgroepen het moeilijker kan zijn om daarmee om te gaan." 

    Dat sommige culturen er moeilijker over praten, mag geen barrière zijn.  "Dan nog moet je een context zoeken om erover te spreken", zegt de minister beslist, "Als het bijvoorbeeld gaat over gelijkwaardigheid tussen man en vrouw -wat toch erg belangrijk is in een relatie-, dan moeten we leerkrachten bijstaan die daarmee worstelen."