Meest recent

    "Meer fijn stof sinds invoering lage-emissiezone Antwerpen"

    Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwaliteit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij die in Gazet van Antwerpen staan. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar is de toegelaten norm voor fijn stof in de zone binnen de Antwerpse ring en op Linkeroever al vaker overschreden dan in heel 2016.

    De luchtkwaliteit in en rond Antwerpen gevoelig verbeteren: dat is hét doel van de lage-emissiezone in Antwerpen. Sinds 1 februari mogen de meest vervuilende voertuigen de zone binnen de Antwerpse Ring en op Linkeroever niet meer binnen. Maar nu, meer dan zes maanden later, is er van die betere luchtkwaliteit nog niet veel te merken, integendeel. "In alle meetpunten zien we een stijging van het aantal dagen dat de norm voor fijn stof overschreden is", zegt Open VLD-parlementslid Willem-Frederik Schiltz die de cijfers opvroeg bij minister van Leefmilieu Schauvliege. "In vijf van de negen meetpunten is de norm nu al meer overschreden dan in 2016 en dat is toch wel opmerkelijk."

    Weer

    Harde verklaringen voor die toename van fijn stof, zelfs na de invoering van de lage-emissiezone, zijn er nog niet. "Minister Schauvliege maakt gewag van een mogelijke invloed van het weer", legt Schiltz uit. "Een andere reden die de minister aanhaalt is dat mensen bij de aankondiging van de lage-emissiezone nog snel een nieuwe auto gekocht hebben. Dat zijn dan wagens, van bijvoorbeeld de Euro 4-norm, die wel in de lage emissiezone mogen rijden, maar nog geen verbetering van de luchtkwaliteit met zich meebrengen. In elk geval moeten we de cijfers nauw in de gaten houden."

    Werkzaamheden

    Een andere mogelijke verklaring voor de stijging van de concentraties fijn stof zijn de vele wegwerkzaamheden in Antwerpen, zoals die op de Leien . Dat zegt professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen: "Bij de werkzaamheden zelf kunnen er al meer stofdeeltje vrijkomen. Bovendien onstaat er een hele nieuwe verkeersstroom waardoor er op sommige plaatsen een hogere concentratie aan voertuigen kan zijn. Er is ook meer stilstaand verkeer, bestuurders moeten meer stoppen en opnieuw vertrekken en ook dat draagt bij aan hogere concentraties van fijn stof op sommige plaatsen."