Meest recent

    Ryanair belooft betere contracten voor piloten en het respecteren van passagiersrechten 

    Ryanair heeft zijn piloten loonsverhoging en meer jobzekerheid beloofd. Dat staat in een brief van de Ierse luchtvaartmaatschappij aan het vliegend personeel die in handen is van persbureau Reuters. Test-Aankoop heeft in eigen land intussen ook een brief van Ryanair gekregen waarin ze zich engageren om de passagiersrechten na te leven.

    Ryanair moest de voorbije weken enkele duizenden vluchten voor de periode tot en met maart volgend jaar annuleren. De maatschappij heeft onvoldoende piloten beschikbaar om de geplande dienstregeling uit te voeren, mede doordat piloten nog een berg verlofdagen moeten opmaken.

    De gang van zaken bij de luchtvaartmaatschappij veroorzaakte een storm van kritiek. vakbonden vinden dat Ryanair de problemen aan zichzelf te danken heeft. Door zijn personeel beter te behandelen, had het bedrijf volgens de bonden veel leed voor honderdduizenden gedupeerde passagiers kunnen voorkomen.

    Topman Michael O'Leary stelt de piloten in een brief nu "aanzienlijke verbeteringen" in het vooruitzicht over hun roosters, salarissen, contracten en loopbaanvooruitzichten. De wijzigingen moeten in het komende jaar worden doorgevoerd.

    "Ryanair engageert zich om passagiersrechten na te leven"

    Test-Aankoop kreeg meer dan 400 klachten van passagiers die zich bekocht voelden. De consumentenorganisatie stuurde Ryanair een ingebrekestelling omdat de maatschappij haar klanten niet de juiste informatie gegeven heeft. "Ryanair stelde enkel een alternatief of terugbetaling voor, terwijl de reizigers ook recht hebben op een vergoeding als hun vlucht minder dan twee weken voor het geplande vertrek geannuleerd wordt", was de boodschap.

    Ryanair zegt nu in een brief aan Test-Aankoop dat ze alle getroffen klanten een e-mail gestuurd heeft waarin al hun rechten opgesomd staan. De luchtvaartmaatschappij is naar eigen zeggen ook begonnen met de terugbetalingen of herboekingen van 308.000 van de 315.000 passagiers die getroffen zijn door de annulaties van de 2.100 vluchten in september en oktober. Ook voor de latere geannuleerde vluchten is het terugbetalingsproces van start gegaan, zegt Ryanair. "Voorts krijgen alle getroffen passagiers 40 euro per geannuleerde vlucht", luidt het nog in de brief. Daarnaast zijn de FAQ-pagina op de website van Ryanair aangepast.

    Test-Aankoop laat weten dat het de engagementen die Ryanair vooropstelt in de brief, zal controleren. "In het geval die toch niet gerespecteerd worden, volgen gerechtelijke stappen", luidt het.