Nicolas Maeterlinck

Viaduct Herrmann-Debroux dicht tot donderdag: hoe raakt u in Brussel?

Door de sluiting van het Herrmann-Debrouxviaduct, dat morgen wellicht zware verkeersproblemen zal veroorzaken voor wie vanuit de richting Namen naar Brussel komt, treffen de verschillende overheden extra maatregelen. Op de E411 komt er één rijstrook voor auto's tussen het Leonard­kruispunt en Herrmann-Debroux. Ook versterkt het openbaar vervoer het aanbod van en naar Brussel.  

Dat de sluiting van het viaduct, waar dagelijks zo'n 50.000 wagens passeren, verkeershinder zal veroorzaken, staat buiten kijf. Daarom hebben de verschillende overheden de koppen bij elkaar gestoken om extra maatregelen te nemen die het verkeersleed moeten verzachten. 

Autoverkeer

Voor het autoverkeer dat via de E411 Brussel wil binnen- of buitenrijden komen er dus enkele aanpassingen:

Bij het binnenrijden van de stad wordt het verkeer over twee rijstroken geleid, vanaf het einde van de E411 tot net voor het Leonardkruispunt: één rijstrook voor bussen en taxi's en één rijstrook voor auto's. Deze rijstroken krijgen voorrang ter hoogte van de afrit naar de Waversesteenweg.     

Bij het buitenrijden van de stad kunnen automobilisten het Herrmann-Debroux­viaduct gebruiken van Delta tot Demey. Het traject van de Herrmann-Debrouxlaan naar het viaduct om naar de E411 te rijden krijgt eveneens twee rijstroken. Daarvoor wordt de middenberm ter hoogte van het ADEPS-sportcentrum verwijderd, en die werken zijn klaar tegen de avondspits van maandag.     

De verkeersafwikkeling onder het Herrmann-Debroux­viaduct wordt vereenvoudigd ter hoogte van het kruispunt van de Waversesteenweg met de Herrmann-Debrouxlaan, om de verkeersstromen beter op te vangen.   

Openbaar vervoer

Pendelaars kunnen vanaf maandag terecht op een nieuwe parking van 2.200 plaatsen aan het station van Louvain-La-Neuve. Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden is de parking gratis. Vanuit Louvain-La-Neuve en Ottignies zullen twee bijkomende rechtstreekse treinen vertrekken naar Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg. En op de lijn Ottignies-Brussel behouden de treinen ook buiten de spitsuren een maximale capaciteit.     

Ook de parkings van de stations van Genval, Rixensart en Terhulpen beschikken over vrije plaatsen. Vanaf die stations zijn er S-treinen naar het centrum van Brussel.     

De TEC zal bijkomende bussen inzetten op hun "Conforto" en "Confort bis"-lijnen: de frequentie gaat van vier naar vijf bussen per uur. Bovendien worden er grotere bussen gebruikt.     

De Lijn en MIVB nemen geen extra maatregelen. De Lijn wijst erop dat er een aanbod is van zes bussen per uur tussen Overijse en Herrmann-Debroux, en vier bussen per uur tussen Hoeilaart en Herrmann-Debroux. De MIVB heeft een rechtstreekse metroverbinding naar het stadscentrum vanaf metrostation Herrmann-Debroux.   

Bellot: "Laat treinen tussen Namen en Brussel rijden op Reactiedag 10 oktober"

 Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vraagt de socialistische spoorbond om rekening te houden met de zware verkeershinder die de sluiting van het viaduct met zich zal meebrengen. In een communiqué vraagt hij om toch "het volledige aanbod van treinen tussen Namen en Brussel te behouden". "We weten dat de sluiting van het viaduct zal leiden tot grote verkeersproblemen voor de tienduizenden pendelaars die de E411 nemen", aldus de Mobiliteitsminister.

"Het zou jammer zijn dat de staking die enkel door de ACOD werd aangekondigd door zou gaan juist wanneer veel inspanningen gedaan worden om alternatieven te vinden", meent Bellot. "Zowel het federale als het gewestelijke niveau namen hun verantwoordelijkheid en zorgden voor concrete maatregelen. Ik vraag de vakbond dus om zich in deze logica in te schrijven."