Meest recent

    "Elke luchtvaart­maatschappij rekent marge in haar aankomst­tijden, en dat is niet illegaal"

    De gegroepeerde schadeclaim van 80 TUI fly-passagiers tegen de luchtvaart­maatschappij zal niet per se in hun voordeel uitdraaien. Dat zeggen luchtvaartspecialisten Steven Decraene en Luk De Wilde. "Luchtvaart­maatschappijen doen niets illegaals: bij elke geafficheerde aankomsttijd wordt er een marge ingerekend, en níét om schadeclaims te vermijden."

    Dat de aankomsttijd op je vliegticket grondig verschilt met het effectieve tijdstip waarop je landt, is niet uitzonderlijk, zegt De Wilde. "Er bestaan twee soorten vluchttijden: de operationele vluchttijd, of de effectieve tijd dat een vliegtuig onderweg is. Dat is de duurtijd van een vlucht, afhankelijk van dag tot dag onder meer door het weer. Daarnaast heb je ook de commerciële vluchttijd, die standaard 15 tot 20 minuten hoger ligt dan de operationele vluchttijd, en voor langeafstandsvluchten zelfs tot 45 minuten en meer. Dat zijn de vluchttijden zoals die gecommuniceerd worden door luchtvaart­maatschappijen in luchthavens, op hun website en op de tickets van hun passagiers. Elke maatschappij bouwt voor élke vlucht standaard die marge in, omdat ze nooit weten wanneer een vliegtuig effectief kan opstijgen of landen in een luchthaven", legt De Wilde uit.

    Standaard zit er ongeveer 20 minuten verschil tussen je effectieve aankomsttijd, en het tijdstip dat een luchtvaartmaatschappij communiceert.

    "Hoelang een vliegtuig zal moeten taxiën, is elke dag anders. Het luchtverkeer wordt steeds drukker in bepaalde vertrekslots. Luchtvaart­maatschappijen rekenen die marge dus niet in om schadeclaims te vermijden in geval van vertragingen, maar wel om te anticiperen op wachtrijen op het tarmac, of het weer. Zo is het perfect mogelijk dat een vlucht vanuit de VS naar Europa door een gunstige straalstroom de ene dag een uur vroeger aankomt dan de andere."

    Courant en niet illegaal

    Dat passagiers op een ander moment aankomen op hun bestemming dan op hun vliegtickt vermeld staat, is dus eerder regel dan uitzondering. "Letterlijk elke maatschappij bouwt marges in, van een halfuur tot een uur zelfs op langeafstandvluchten. Ze doen dat vooral ook om de verwachtingen van hun passagiers te temperen", legt VRT-journalist Steven Decraene uit.

    Luchtvaartmaatschappijen pakken graag uit met hun stiptheid, en hun passagiers weten dat ze de aankomsttijden ruim inschatten.

    "Wie op tijd aankomt op zijn bestemming, vindt dat maar normaal. Maar wie vroeger arriveert, is zeer tevreden over zijn vlucht. Mensen weten ook waar ze aan toe zijn, want het is algemeen bekend dat maatschappijen graag uitpakken met de stiptheid van hun vluchten, en daarom de vluchttijd nogal ruim inschatten. Mensen vinden dat oké."

    "In het geval van TUI fly is het wél zo dat ze systematisch voor al hun vluchten iets grotere marges inbouwen, omdat ze vaak tussenlandingen maken om een deel van hun passagiers af te zetten en andere passagiers op die bestemming op te pikken. Elke tussenlanding kan extra vertraging met zich meebrengen, vandaar. Er zit dus een bepaalde filosofie achter."

    Kans op slagen?

    "80 klachten: het lijkt veel, maar eigenlijk is dat nog relatief, als je weet dat een vliegtuig al gauw 180 mensen vervoert, en dat TUI fly tientallen vluchten uitvoert per dag. Het is wel uitzonderlijk dat er zoveel claims over dezelfde zaak worden ingediend", zegt De Wilde daarover. "Of deze mensen effectief een schadevergoeding zullen krijgen, is nog maar de vraag. Dan zullen ze moeten kunnen aantonen dat TUI fly de aankomsttijd op hun ticket bewust verkeerd heeft vermeld, en dat lijkt me bijzonder moeilijk."

    Decraene beaamt. "Er bestaan Europese regels over bijvoorbeeld schadevergoedingen in het geval van vertragingen vanaf 3 uur of het missen van een vlucht. Die regels zijn voor interpretatie vatbaar. Dus het is moeilijk te voorspellen hoe een rechter over dit geval zal oordelen. Ik denk dat de passagiers het pleit niet per se zullen winnen, wat Claim It ook beweert."

    Wat is Claim It?

    Zowel De Wilde als Decraene benadrukken dat Claim It een commercieel bedrijf is, dat zich door gedupeerde passagiers laat betalen om in hun naam bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie een schadeclaim te vorderen. "Veel consumenten weten niet dat je via de FOD Mobiliteit ook een schade­vergoeding kan vragen. Bedrijfjes als Claim It spelen daar handig op in, maar romen 30% van je schadevergoeding af als betaling voor hun diensten. Als je als gedupeerde passagier via de FOD gaat, dan is dat niet het geval. Bedrijfjes als Claim It hebben er dus alle belang bij om zo veel mogelijk gedupeerde passagiers te ronselen als klanten."