Meest recent

    Russen gebruikten ook Google om Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden

    Internetgigant Google heeft voor het eerst bewijs gevonden dat Russische agenten via zijn platformen (waaronder YouTube) geprobeerd hebben om de Amerikaanse presidentsverkiezingen van vorig jaar te beïnvloeden. Dat gebeurde door advertenties te kopen. Google was zelf een onderzoek begonnen. Het nieuws staat op de website van The Washington Post, dat zich baseert op anonieme bronnen dicht bij het onderzoek. Eerder bleek dat Russen ook advertenties kochten op Facebook.

    Google kwam erachter dat Russische klanten tienduizenden dollars spendeerden aan advertenties met desinformatie. Die "ads" kwamen terecht op de vele platformen van Google, onder meer Gmail en YouTube. Google beheert de grootste onlinereclameportefeuille ter wereld, en YouTube is de grootste videosite op het internet.

    Sommige advertenties prezen Donald Trump aan aan de kiezers, andere de linkse democraat Bernie Sanders of Jill Stein, de kandidate van de Groene Partij. Nog andere advertenties waren klaarblijkelijk bedoeld om verdeeldheid te zaaien onder de Amerikanen. Die advertenties stookten antimigratiegevoelens of racistische vooroordelen op.

    Meer trollen dan gedacht

    Opvallend is dat de reclameboodschappen gekocht waren door een andere groep trollen dan die die bij Facebook publiciteitsruimte kocht. Die was gelieerd aan het Kremlin zelf, en dat lijkt niet het geval voor de trollen die zich op Google richtten. Dat zou er kunnen op wijzen dat de Russische pogingen om leugens te verspreiden in het kader van de presidentsverkiezingen nog veel omvangrijker waren dan eerst gedacht.

    Google heeft de impact van de Russen tot nog toe altijd gebagatelliseerd. Maar onder druk van het Congres kwam er toch een onderzoek. Het Congres drong erop aan dat de technologiebedrijven zouden onderzoeken hoe de Russen gebruikmaakten van sociale media, onlinereclame en
    andere digitale tools om de presidentsverkiezingen vorig jaar te beïnvloeden en tweedracht te zaaien in de Amerikaanse samenleving.

    Google geeft voorlopig geen commentaar op de onthullingen van The Washington Post. Volgens anonieme bronnen dicht bij het onderzoek is er sprake van advertenties ter waarde van minder dan 100.000 dollar. Google sluit niet uit dat een deel van de advertenties gekocht werd door ‘echte’ bedrijven en dus niet door trollen.