Meest recent

    Hoe Amazon alles naar zich toe trekt

    Is Amazon begonnen aan een sluipend proces om na het Amerikaanse Whole Foods ook Carrefour binnen te rijven? Het zou best kunnen want Amazon ontpopt zich tot "de Google voor e-commerce: het startpunt".

    opinie
    Frederik De Bosschere
    Frederik De Bosschere laat voor VRTNWS tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Hij is strateeg bij In The Pocket, dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven. Twitter: @vrederik.

    Nadat Amazon enkele maanden geleden de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods heeft kocht, circuleren de laatste tijd ook geruchten over een overname van Carrefour. Tegelijk duikt de naam Amazon consequent op tussen tech-giganten als Google, Apple en Facebook. Het bedrijf van Jeff Bezos lijkt overal.

    Misschien even kaderen, want in België ontsnappen we voorlopig nog enigszins aan de Amazone-tentakels. In veel landen is Amazon dé plek waar mensen online shoppen. Niet zomaar een webshop, maar een marktplaats waar ook andere handelaars hun marchandise etaleren. Het is Google voor e-commerce: het startpunt.

    Daarnaast heb je Prime, hun leveringsservice. Prime Video, een geduchte Netflix-concurrent. Kindle om e-boeken te lezen. Virtuele assistent Alexa. Amazon Dash, Drive, Dot, Go, Echo, Fire… En ga het alfabet maar verder. 

    Nochtans begon het hoewel ambitieus, ook relatief bescheiden:

    "Amazon.com’s objective is to be the leading online retailer of information-based products and services, with an initial focus on books,” las hun missie in 1997.

    Al vrij snel viel het zinnetje over boeken uit de boot:

    "Our vision is to be earth’s most customer centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.

    ‘The most customer centric company’ was niet gelogen. Amazon ging onverbiddelijk voor ultiem gebruiksgemak. Denk maar aan hun '1-click-buy’:

    1 keer klikken en je bestelling is onderweg.

    ‘The most customer centric company’ was niet gelogen. Amazon ging onverbiddelijk voor ultiem gebruiksgemak.

    Amazon zette de toon voor de torenhoge consumentenverwachtingen rond online kopen. Ze werden er zelfs zo goed in, dat Amazon synoniem werd aan online kopen.

    Andere handelaars hadden weinig andere keus dan hun aanbod dus ook maar op de Amazon-website te plaatsen. De site werd een platform, met natuurlijk Amazon zelf als de belangrijkste ‘klant’ van dat platform.

    Grotere ambities

    Toch was dat nog niet genoeg. Enkele jaren geleden werd hun missie nog sterker gebald:

    "We seek to be Earth’s most customer-centric company.”

    Geen front waar Amazon niet wil meestrijden (en winnen). Volg maar even mee.

    Amazon Web Services (AWS) biedt bedrijven hoogtechnologische internet-infrastructuur, die ze als service kunnen huren. Een drukbezochte website online houden heeft Amazon natuurlijk als geen ander geleerd. Intussen passeert meer dan 30% van het dagelijks internetverkeer over de AWS-servers. In een wereld waar het internet cruciaal is voor elke onderneming, zit Amazon aan de bron. Elke klik is een spreekwoordelijke cent in de Amazon-kassa's.

    Ook voor AWS geldt: Amazon zelf is de eerste en grootste klant van AWS. Zo creëert het meteen schaalvoordeel.

    Of neem Alexa, de virtuele assistent van Amazon, die je met je stem kan bedienen via slimme luidsprekers als de Echo of Dot. Amazon staat op dat vlak technologisch verder dan zelfs Google. Die AI-technologie kunnen ook andere fabrikanten, zoals Ford of Huawei, gebruiken om hun producten meteen slim te maken.

    Bij elk stemcommando gaat er een centje in de Amazon-kassa’s. En ook hier: Amazon zelf is de eerste en grootste klant van Alexa. Zo creëert het meteen schaalvoordeel.

    Volgende voorbeeld: Prime, de leveringsdienst van Amazon. Voor 100 dollar per jaar kan je ongelimiteerd spullen laten leveren (binnen de 2 dagen, tot zelfs ’same-day' of binnen de 2 uur). Amazon zorgt met Prime niet alleen voor de levering van eigen producten. Zo’n 40% van alle verkochte goederen op Amazon komen van derde partijen. En die worden heel vaak geleverd via Prime-magazijnen en -koeriers. Elk pakje in de bus is een cent voor Amazon.

    En u voelt hem al komen: Amazon zelf is de eerste en grootste klant van Prime. Zo creëert het meteen schaalvoordeel.

    Een lacune

    Een domein waar Amazon (tot voor kort) geen potten brak, was ‘groceries'. Gewone boodschappen. Geen klein bier: boodschappen zijn goed voor zo’n 20% van je uitgaven. Met Fresh deed Amazon een eerste poging: een online supermarkt, beschikbaar in een beperkt aantal Amerikaanse steden. Maar: de logistieke knoop voor een versmarkt bleek moeilijk te ontwarren. Het ontbrak Amazon aan … schaalvoordeel.

    Door de overname van Whole Foods komt dat schaalvoordeel er meteen. Mijn verwachting? Amazon zal de hele logistieke keten perfectioneren, zoals het ook met z'n e-commerceplatform of web services deed. 

    Met Whole Foods als eerste en belangrijkste klant (en wie weet binnenkort ook Carrefour in Europa).

    usage worldwide

    Tot het dat logistieke platform ook openstelt aan andere supermarkten, restaurants, ... Waar u dan koopt, maakt Amazon niet uit. Want voor elk product dat in een supermarkt ligt, gaat sowieso een cent in de Amazon-kassa's.

    Tel al die initiatieven samen, en Amazon neemt een deel van de koek van zowat alles wat op onze wereld gebeurt. En met Blue Origin, het andere bedrijf van baas Bezos, moet ook de ruimte volgen. Niet slecht voor een boekenwinkel.

    --

    VRT Nieuws wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.