Meest recent

    Willem Wallyn ziet brood in Instagram Stories: "Als al die gasten die filmkes maken eventjes verder zouden gaan"

    Willem Wallyn heeft voor "Culture club" op Canvas een "ultrakorte kortfilm" gemaakt op Instagram Stories. Voor Wallyn - die al op Instagram zat - is een nieuwe wereld opengegaan. "Als je beperkingen opgelegd krijgt, werkt dat bevrijdend. Je ziet plots dingen", stelt hij. Hij vindt dat filmscholen hun studenten zouden moeten aanporren. Ofwel Instagram als nieuw medium voor kortfilms.

    Nee, Wallyn is geen fanatieke gebruiker van sociale media. "Ik heb op Facebook gezeten en ik ben daar weer snel af gemoeten, omdat ik veel te veel ruzie maakte. Ik begreep niet dat mensen zomaar commentaren konden geven, ongestraft", legt de regisseur van "Film 1" uit. Wallyn zit wel op Instagram. "Ik kijk naar mensen hun leven, ik leer mijn kinderen ook beter kennen. Ik gebruik het op toilet, dat is de exacte dosis om sociale media te gebruiken."

    Wallyn werd gevraagd om een ultrakorte kortfilm (zie video bovenaan) te maken via Instagram Stories voor  "Culture club", met andere woorden via foto's en filmpjes een verhaal (of stories) vertellen. Dat verhaal blijft dan  24 uur staan op de app van Instagram en verdwijnt nadien. Een experiment voor Wallyn om fictie te verspreiden via een nieuw medium. Ook filmmakers Lenny Van Wesemael en Sahim Omar Kalifa probeerden het uit.

    Twee minuten "Agnes Pándy" aan het woord

    Wallyn was meteen geprikkeld. "Als je beperkingen (scenario, doel, blokken van 15 seconden) opgelegd krijgt, werkt dat bevrijdend. Je ziet plots dingen. Ook het vergankelijke was héél interessant. Je vertelt een verhaal en dat vergaat, én tegelijkertijd heb je je stempel voor 24 uur - op misschien wel een heel pak - onbekende mensen kunnen drukken. De manipulator in mij doet zoiets bijzonder graag."

    Wallyn klaagt in zijn Instagram Stories vooral iets aan. "Ik heb het medium misbruikt voor iets dat op mijn lever lag. Als ik het gewoon zou vertellen dan zou iedereen na een kwartier in slaap liggen. Nu heb ik álle elementen gebruikt in 2 minuten: de schoonheid van een acteur, de esthetica, de spitse dialogen, enz. om iemand te verdedigen die volgens veel mensen niet te verdedigen valt", vertelt hij.

    In zijn verhaal laat hij acteur Tom Vermeir gestalte geven aan Agnes Pándy, de dochter van seriemoordenaar Andras Pándy. Zij klaagt aan dat ze haar naam niet mag laten veranderen. De familienaam Pándy weegt op Agnes.

    Instagram Stories? "Als ik het kan, kan iedereen het"

    Vraag is of je met Instagram wel kwaliteit kan brengen? "Het is toegankelijker geworden, maar er zijn niet noodzakelijker meer meesterwerken", werpt Tom Barman, die met Wallyn in de Canvasstudio zit, op. Barman en Wallyn denken daarbij ook aan de grote Francis Ford Coppola die niet "nee" zei tegen de goedkope handcamera.

    "Al de gasten die filmkes maken van hun poes of een uitgeblazen verjaardagstaart, als die nu heel eventjes verder gaan. Als die dan verhalen zouden vertellen... ", denkt Wallyn luidop. Hij stelt voor dat filmscholen hun studenten aanporren en Instagram Stories-werk geven. "Het is écht gemakkelijk, op een namiddag staat het erop", is Wallyn enthousiast. "Als ik het kan, kan iedereen het."