Meest recent

    Belgisch bedrijf stelt reusachtige kraan voor in Gentse haven

    De SGC-140 is één van de grootste mobiele kranen ter wereld voor gebruik aan land. Engineering van eigen bodem. Maar veel zal de reus niet te zien zijn in België. "De eerste opdracht is een werf van 3 jaar in Kazachstan", zegt Hendrik Sarens, directeur bij de gelijknamige kranenbouwer.

    De SGC-140 is een ringkraan, zo genoemd omdat er onderaan de kraan een grote ring zit. Wereldwijd zijn maar 4 gelijkaardige kranen gebouwd. Omwille van het reusachtige formaat werden alle componenten naar Gentse haven gebracht en werd de SGC-140 ter plaatse in elkaar gezet. Over een paar dagen beginnen hier de testen. Daarna volgt een lange wereldreis, legt Hendrik Sarens uit.

    Superlatieven

    De cijfers zijn indrukwekkend. De SGC-140 heeft een hijscapaciteit van 3.200 ton. In Gent staat er een giek op van 118 meter, met 6 lieren met elk ongeveer 1.800 meter kabel. Voor het tegengewicht zorgen 40 containers, die samen 4.000 ton wegen.

    Om de kraan te vervoeren, zijn 150 vrachtwagens nodig. De montage neemt ongeveer 6 weken in beslag. Eens opgebouwd, wordt het gevaarte bediend en onderhouden door twee operatoren, die elkaar afwisselen. "Er zijn ook twee mensen die buiten alle kraanbewegingen in de gaten houden", legt Hendrik Sarens uit.

    Energiecentrales

    "De SGC-140 is onder meer bedoeld voor gebruik op scheepswerven. Hij zal ook ingezet worden om grote modules en componenten te hijsen in de olie- en gasindustrie", zegt technisch directeur Carl Sarens.