Meest recent

    Fans ontmoeten Vlaamse Youtube-idolen in Antwerpen

    Vandaag vindt in Antwerpen de derde editie van de Tube Days plaats. Voor heel wat fans is dit de kans om hun Youtube-idolen in levende lijve te ontmoeten. Met meer dan 400.000 abonnees zijn de Vlaamse Youtube-vloggers ware beroemdheden bij hun fans.   

    Kent u Achterklap, Unagize, Kurkdroog, Céline en Talisa van Total Two? Vermoedelijk niet, maar veel kans dat uw kinderen en hun vrienden uren na elkaar naar hun video's kijken. Deze vloggers zijn enorm populair bij de jongeren. Daarom worden dit jaar voor de derde keer de Tube Days georganiseerd in Antwerpen.

    Tijdens deze editie worden ook de eerste Tube Days Awards uitgereikt. Presentator van dienst is de Limburgse vlogger Ergin Arsanblas, beter bekend onder de naam Achterklap.  

    Rechtstreeks contact met de fans

    Arsanblas vindt het belangrijk dat dit soort evenementen georganiseerd worden. Hij is met meer dan 88.000 abonnees één van de grootste vloggers van Vlaanderen. "Dit is net de reden waarom ik vloggen zo fijn vind. Ik vind Youtube heel laagdrempelig. Ik maak een filmpje en zet het meteen online. Mijn fans reageren op mijn posts en ik antwoord ook altijd. Je hebt direct contact met de fans. Je hebt dit niet bij andere media."  

    Arsanblas raakte  bij het brede publiek bekend toen een filmpje, waarin hij jongeren vroeg hoe ze zouden reageren als hun kind homo was, viraal ging. Het filmpje is ondertussen 282.000 keer bekeken. Daarnaast maakt hij tal van andere video's. Volgens hem is het ook belangrijk om regelmatig nieuwe filmpjes te maken omdat de honger naar nieuwe content groot is bij de fans.  

    Youtube of Facebook

    Dat er potentieel zit in vlogs is allang geweten. Het valt dan ook op dat steeds meer vloggers hun video posten op Facebook. Een voorbeeld hiervan is de Arabisch-Israëlische reisvlogger Nas Daily. Hij maakte de switch van Youtube naar Facebook omdat je daar volgens hem veel sneller een trouwe fanbasis kan opbouwen.

    Een keuze die Ergin niet snel zal maken. "Ik blijf vooral een vlogger. Dat betekent dat ik altijd op een creatieve manier mijn fans probeer te verrassen met leuke video's. Facebook is een social media netwerk. Daar heb je soms teveel tekst terwijl bij Youtube de focus meer ligt bij video."

    Ook aanwezig op de Tube Days is regisseur Adil El Arbi. Hij zal de teaser van Patser op Youtube lanceren. Gisteren werd dezelfde teaser na 1 miljoen views op verschillende social media offline gehaal van Facebook omdat het "te naakt" bevonden werd.

    De strikte regels op Facebook zijn ook een reden waarom sommige vloggers overschakelen naar Youtube.

    Arsanblas wordt dankzij zijn bekendheid op Youtube ondertussen gevraagd voor sponsor opdrachten. "Ik word daar niet rijk van, maar ik kan daarvan leven. Ik heb ondertussen leuke opdrachten mogen doen voor Sony Playstation, Fanta, Coca Cola, Nokia en Burger King."