Meest recent

    BELGA/VERGULT

    Nieuwe regeling rond "trage wegen" komt er snel aan

    De Vlaamse meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld zijn zo goed als rond met een nieuw decreet rond gemeentewegen. Dat moet het voor gemeenten gemakkelijker maken om te beslissen over hun eigen wegennet. Want nu is dat een heel gedoe.

    Van 1841 dateert de wet rond buurtwegen en de "trage wegen". Een heel complex iets en het zorgt voor logge procedures, maar dat zou nu moeten veranderen, dankzij het nieuwe "decreet rond gemeentewegen" dat eraan komt. 

    "De procedures zijn lang en complex, niet alles kan in één keer gerealiseerd worden en met dit decreet geven we eenvoudige instrumenten aan de gemeentebesturen zodat ze met hun buurtwegen hun zin kunnen doen: verleggen of afschaffen of -het belangrijkst- nieuwe wegen creëren", zegt N-VA-Kamerlid Lies Jans, die al jaren ijvert voor een aanpassing. "Het moet voor eenvoudige, snelle beslissingen zorgen."

    En wat zijn trage wegen eigenlijk? "Verbindingen voor
    niet-gemotoriseerd vervoer en belangrijk als wandelpaden", klinkt het bij Jans (die het nieuwe decreet uitwerkte samen met N-VA-collega's Wilfried Vandaele en Bert Maertens) : “Dat gaat over de buurtwegen van vroeger: de sentiers, de voetwegjes, de bospaden, verbindingen door velden, oude kerkwegeltjes, dus een heel breed begrip."

    Trage wegen, of buurtwegen, het leidt vaak tot absurde situaties: "Vaak ligt zo’n trage weg nu op het grondgebied van een persoon of een overheid, zonder dat die dat zelf beseft. Het nieuwe decreet moet een einde maken aan juridische procedureslagen en absurde situaties, waarbij er bijvoorbeeld een voetweg door een speelplaats van een school loopt”, volgens Jans. Gemeenten krijgen in het nieuwe decreet nu meer verantwoordelijkheid en beslissingsrecht over zulke wegen.