Waarom zet de reclamewereld zo hard in op "influencers" bij sociale media?

Meer en meer merken maken gebruik van "influencers" om hun producten aan te prijzen. Ze proberen ons - zonder dat uitdrukkelijk te tonen -  te verleiden om iets te kopen. Er is veel mee te verdienen. Maar wie zijn de goede "influencers"? Bestaat er ook zoiets als valse "influencers"?

analyse
Analyse
Aansturen van de 'analyse' teaser o.a. op de home pagina en 'analyse' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'analyse' overzichtspagina

Het fenomeen van de "influencers" is niet echt nieuw, want in de Verenigde Staten zijn ze ondertussen big business geworden. Bij ons kunnen de “influencers” pas de laatste jaren voldoende geld verdienen aan hun activiteiten op sociale media.  

250.000 dollar per post

Als we de getallen van de “influencers” in de Verenigde Staten vergelijken met die van bij ons, zien we logischerwijze een groot verschil. De tarieven van invloedrijke “influencers” daar zijn om van te duizelen. Wil je je product in een Instagram-post van Kim K. of een van haar zussen: voorzie dan maar een budget dat kan oplopen tot 250.000 dollar per post.  

Bij ons zitten we hoegenaamd niet aan dit soort bedragen. “In België varieert de prijs per post van een invloedrijke “influencer” van een paar honderd euro tot 10.000 euro. Maar het is pas sinds kort dat de “influencers” bij ons beseffen dat ze geld kunnen verdienen aan hun posts”, zegt Bert Marievoet. Marievoet is ex-hoofd van Twitter België en stampte Native Nation uit de grond. Native Nation koppelt “influencers” aan de adverteerders. “Wij denken ook samen met ons creatief team na over hoe we de campagne van onze “influencer” het best aanpakken.”  

Reclame verschuift

De groeiende invloed van “influencers” heeft voor een groot stuk te maken met de verschuiving in de reclamewereld. De reclame-inkomsten bij de klassieke media staan al jaren onder druk. En adverteerders zijn altijd op zoek naar creatieve manieren om hun producten onder de aandacht te brengen. Daarom doen ze een beroep op “influencers”. Die bestaan zowat uit twee groepen. Ten eerste, mensen die al bekendheid genieten als zanger(es) of acteur en die dat gebruiken op sociale media. En anderen die hun beroemdheid te danken hebben aan hun werk op Facebook, Instagram, Snapchat of YouTube.  

James Arthur Photography

Een voorbeeld van een actrice die ook groot is op sociale media is Joy Anna Thielemans (foto). Toen haar appartement eerder dit jaar een nieuw kleurtje nodig had, brachten een paar welgemikte posts met  “#levis” soelaas. Resultaat: haar appartement kreeg een nieuwe kleur en Levis kreeg zo aandacht bij haar 137.000 volgers. Resultaat: win-win.  

Sociale media stralen vertrouwen uit

Een product dat wordt aangeprezen door een Instagram-account komt anders over bij de gebruiker dan klassieke tv-reclame die te “gemaakt” overkomt. Uit een reclame-onderzoek van Nielsen in 2015 blijkt dat de mensen meer vertrouwen hebben in aanbevelingen van vrienden of familie dan in traditionele tv- of krantenadvertenties.  

“Voor ons is het wel belangrijk dat de “influencer” passie heeft in wat hij of zij doet. Wij houden met verschillende parameters rekening. We kijken niet alleen naar het aantal volgers, wij analyseren ook hoeveel interactie op een account plaatsvindt”, aldus Marievoet.  

“Niet alleen passie is belangrijk”, vindt Vincent Buyssens, “je moet ook authenticiteit uitstralen. En dat mis ik bij een aantal “influencers”. Als je het goed doet, neem je niet elke opdracht aan. Je moet het merk waarvoor je werkt ook uitstralen.”

“Voor mij zijn Saskia Neirinck en Elfi De Bruyn voorbeelden van goede “influencers”. Zij staan voor bepaalde waarden en stralen die uit. Dat werkt ook inspirerend op de volgers en fans.” Buyssens is socialemedia-expert van reclamebureau Friendship in Antwerpen.  

Zeg niet “fake news”, maar “faux-influencers”

Niet alleen het aantal volgers is dus belangrijk, want tegenwoordig kan je alles kopen. “Je kan tegenwoordig niet alleen likes of shares kopen, als je geld op tafel legt, kan je zelfs commentaren kopen. En dat werkt nefast”, zegt Marievoet. Eerder dit jaar zagen twitteraars dat modeblogster Tiany Kiriloff op haar Instagram-account op één dag plots 16.000 volgers bij had gekregen. Haar uitleg was dat ze plots onder de aandacht kwam omdat ze een aantal producten onder haar fans had verloot. Maar het kwaad was al geschied.  

Daarnaast bestaat er ook zoiets als “faux-influencers”. Dat zijn mensen die niet echt een passie hebben, ze starten een account en na een paar honderd likes en commentaren komen ze aankloppen voor sponsoring. “Dit zijn echt aasgieren. In tegenstelling tot de mensen die hun passie voor mode, eten of reizen delen, willen ze van alle markten thuis zijn, en nemen ze alles aan. Een goede “influencer” kiest welk merk hij of zij draagt en zal die waarden uitstralen. De “faux-influencers” zullen op termijn nefast zijn voor heel de industrie. Want vroeg of laat keert het zich”, aldus Buyssens.