Meest recent

    Wanneer mag een bedrijf een product "ambachtelijk" noemen?

    De FOD Economie heeft richtlijnen uitgevaardigd voor het gebruik van de terminologie "artisanaal", "ambachtelijk" en afgeleiden in productbenamingen. Test-Aankoop reageert tevreden, maar de consumentenorganisatie ziet nog ruimte voor verbetering.

    De richtlijnen bepalen bijvoorbeeld dat de productie op (erg) kleine schaal moet gebeuren, dat geen ingrediënten met additieven gebruikt mogen worden, dat een onderneming die gebruikmaakt van de term "ambachtelijk" dat moet kunnen staven via reclame, verpakking of uitleg op een website, en dat de consument niet in de war gebracht mag worden.

    Test-Aankoop is tevreden over die richtlijnen, maar betreurt dat er niet expliciet gesproken wordt over de problematiek rond afbeeldingen en foto's op een product die een ambachtelijke manier van produceren suggereren.

    Daarnaast worden volgens de consumentenorganisatie termen zoals "alternatief", "op grootmoeders wijze", "à l'ancienne" of "traditioneel" niet genoeg geviseerd en wordt er niet duidelijk benadrukt dat een manuele handeling in een voor het overige geautomatiseerd proces niet voldoende is om een ambachtelijk karakter te verlenen.

    Test-Aankoop merkt dat fabrikanten hun handelwijze ondertussen aanpassen. Zo wijzigde Albert Heijn de benaming "grootmoeders wafels" en liet Lidl weten in de toekomst niet langer te zullen verwijzen naar ambachten en traditie. De supermarktketen paste de verpakking van zijn grijze garnaalballetjes aan en haalde het "traditioneel" vleesbrood uit de rekken.

    Lees hier de volledige richtlijn van de FOD Economie.