Meest recent

    Facebook koopt jonge app die tieners aanmoedigt lief te zijn voor elkaar

    Facebook heeft een app gekocht die jongeren aanmoedigt om lief te zijn voor elkaar. De app tbh, to be honest, is nog maar 9 weken oud, maar is intussen al 5 miljoen keer gedownload. Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt.

    De app blijft op zichzelf staan, maar volgens de ontwikkelaar zal hun visie dankzij de overname door Facebook meer mensen kunnen bereiken. De app laat je vooraf geschreven complimenten (zoals "wie heeft de beste glimlach", "de persoon die mij het vaakst lachen", ...)  doorsturen naar vrienden, een methode die erop gericht is om mensen ervan te weerhouden negatief te reageren of aan online pesten te doen. Wie een compliment ontvangt, krijgt daarvan een melding op zijn smartphone.  De 4 medewerkers van tbh worden medewerkers van Facebook. Ook WhatsApp en Instagram bleven op zichzelf staan na de overname door Facebook.  

    "Tbh en Facebook delen een gemeenschappelijk doel: een gemeenschap opbouwen en het mensen makkelijker maken om dingen te delen die hen dichter bij elkaar kunnen brengen", meldt Facebook in een persbericht.  "We zijn onder de indruk van de manier waarop tbh dit doet."  

    Volgens tbh is het succes van de app een signaal dat tieners snakken naar meer positieve interactie online. "Het jongste decennium was het internet gefocust op open communicatie, maar de volgende stap is dat het zal moeten tegemoetkomen aan de emotionele noden van de mensen."  

    Tbh gebruikte de strategie die Facebook ook toepaste in zijn beginfase: de app slechts in enkele staten en scholen beschikbaar stellen, zodat via mond-tot-mondreclame steeds meer mensen de app zouden willen.

    Hoewel Facebook niet meer details vrijgaf over de overname, is het duidelijk dat de sociaalnetwerksite aast op nieuwe populaire apps die een jong publiek aanspreken om te vermijden dat de app een nieuwe concurrent in de grootorde van Snapchat wordt.