Meest recent

    Harold Versteeg

    Hoe conflictvrije kruispunten fietsers veilig helpen oversteken

    In Antwerpen zijn in twee weken tijd drie fietsers omgekomen nadat ze waren aangereden op een kruispunt. Onder meer de Fietsersbond pleit voor de invoering van "conflictvrije kruispunten". Hoe werken ze? En helpen ze fietsers inderdaad veiliger door het verkeer?

    Conflictvrije kruispunten zijn zodanig ingericht dat de verschillende weggebruikers elkaar niet hinderen. In de praktijk betekent het dat iedereen genoeg tijd krijgt om veilig over te steken. Auto's die willen afslaan, zullen bijvoorbeeld moeten wachten tot fietsers en voetgangers zijn overgestoken. De verkeerslichten zijn daar ook op afgestemd.   

    Het Steunpunt Verkeersveiligheid heeft twee jaar geleden in een onderzoek vastgesteld dat kruispunten met conflictvrije verkeerslichten inderdaad veiliger zijn dan klassieke kruispunten. De kans dat zwakke weggebruikers er betrokken geraken bij een ongeval met letsels ligt er tot 40 procent lager.  De Vlaamse overheid heeft zich ertoe verbonden om jaarlijks 350 lichten­regelingen (op gewestwegen) te herbekijken. In Nederland zijn klassieke verkeerslichten intussen bij wet verboden.

    Brede fietspaden

    Maar conflictvrije kruispunten op zich volstaan niet om fietsers veilig te doen oversteken. Er moeten ook voldoende, brede fietspaden zijn. Bij voorkeur afgescheiden van het autoverkeer. "In Vlaanderen is de weginrichting - ook op kruispunten - onvoldoende aangepast aan het stijgend aantal fietsers", zegt Stef Willems van het VIAS Institute. "Dat zien we ook aan het aantal ongevallen met letsels waarbij fietsers betrokken zijn. In 10 jaar tijd is dat met maar liefst 25 procent toegenomen, tot 9.473 vorig jaar. Al moet ik daar wel aan toevoegen dat het aantal ongevallen met dodelijke afloop is afgenomen."